PT har i tre reportage berättat om Jasmin Karlsson, Petter Dahlqvist och Sanna Bergman som alla felaktigt placerades inom grundsärskolan i Älvsbyn (i dag anpassad grundskola) trots att de var normalbegåvade.
Sedan 2023 är Jonas Wallin skolchef i Älvsbyns kommun. Han har tidigare jobbat ett år som rektor på Rönnskolan (i dag Christinaskolan anpassad grundskola).
– Man är alltid orolig när man skriver in en elev i den anpassade verksamheten och vill verkligen säkerställa att det går rätt till. När jag var rektor på Strömbackaskolan hade jag också Petter som elev på byggprogrammet som plåtslagare.
Jonas Wallin var inte med på den tiden då de felaktiga utredningarna gjordes i Älvsbyn, men nu känner han att kommunen måste agera. Man ska nu på nytt granska alla utredningar som den obehöriga skolpsykologen gjorde för att ta reda på vad som hände och om fler elever drabbats.
– Det blir en ordentlig utredning där vi går igenom alla elevakter och se på alla inskrivningar som skett under den här perioden. Vi måste göra rätt nu.
De anhöriga till Sanna Bergman har försökt att få ut hennes utredning, men fått höra av kommunen att den inte finns kvar.
– Även här har jag startat en undersökning för att se var utredningen kan finns, säger Jonas Wallin.
Vad tänker du om det som hänt?
– Det är för jävligt att det har fått hända. De här personerna har inte fått den utbildning som de har rätt till. Man har tagit bort så mycket av deras sociala liv och inte erbjudit dem en skolgång där de fått möjlighet att nå sin fulla potential.
Jonas Wallin vill rikta en ursäkt till Jasmin Karlsson, Petter Dahlqvist och de anhöriga till Sanna Bergman:
– Som representant för Älvsbyns skolverksamhet så ber jag absolut om ursäkt. Vi måste även gå ut med någon form av officiell ursäkt, vill dom så skulle jag gärna träffa dem personligen för att få ta del av deras berättelser.
Han menar att den anpassade skolan är en rättighet för elever med en intellektuell funktionsnedsättning.
– Men att placera elever där utan intellektuell funktionsnedsättning är absolut felaktigt.
Han uppger att det dock innan år 2011 inte fanns någon skrivning om att det var intellektuell funktionsnedsättning som skulle ligga till grund för beslut om inskrivning inom särskolan. Det kunde även vara andra skäl som autism eller autismliknande tillstånd, det gjorde att beslut om inskrivning ibland kunde vara komplexa.
– Det var heller inte givet med en dialog mellan vårdnadshavare och skola innan inskrivning, det var dessutom ingen direkt styrning från statligt håll om vem som hade rätt att skriva in i särskolan. Det kunde vara rektorn, eller någon annan tjänsteman i kommunen, säger Jonas Wallin.
I dag är det han som tar delegationsbeslut om inskrivning i den anpassade skolverksamheten i Älvsbyn.
– I dag finns ett tydligare regelverk kring detta, jag är trygg med att vi inte gör några felaktiga inskrivningar, säger Jonas Wallin som bland annat nämner att det ska finnas fyra separata utredningar som grund för beslutet, samråd sker alltid med vårdnadshavare och elevhälsan.
Samtidigt ser även Älvsbyns kommun en ökning av elever inom den anpassade verksamheten. I dag är i genomsnitt 1,3 procent av eleverna i Sverige inskrivna där – i Älvsbyn är siffran 1,8 procent.
– Man spekulerar kring olika teorier, men jag vet inte varför det ser ut som det gör.
Den anpassade verksamheten i Älvsbyns kommun är i dag ett eget rektorsområde, det finns även anpassad gymnasieskola.