"Det är för jävligt att det har fått hända"

Jonas Wallin, skolchef i Älvsbyns kommun, uppger att kommunen nu kommer att gå till botten med de felaktiga särskoleplaceringarna.
– Jag ber verkligen om ursäkt, sådant här ska inte få hända, säger han och lovar att man på nytt ska granska alla utredningar som den obehöriga skolpsykologen genomförde.

Jonas Wallin, skolchef i Älvsbyns kommun, ska nu gå till botten med de felaktiga besluten om inskrivning i särskolan. "Sådant här ska inte få hända", säger han. (Arkivbild)

Jonas Wallin, skolchef i Älvsbyns kommun, ska nu gå till botten med de felaktiga besluten om inskrivning i särskolan. "Sådant här ska inte få hända", säger han. (Arkivbild)

Foto: Emil Larsson

Älvsbyn2025-05-19 03:00
  • Skolchefen i Älvsbyns kommun, Jonas Wallin, lovar att granska alla utredningar som den obehöriga skolpsykologen genomförde, efter rapporter om felaktiga särskoleplaceringar.
  • Tre normalbegåvade elever, Jasmin Karlsson, Petter Dahlqvist och Sanna Bergman, placerades felaktigt inom grundsärskolan i Älvsbyn.
  • Wallin, som blev skolchef 2023, ber om ursäkt och lovar att kommunen ska agera för att rätta till misstagen och se om fler elever drabbats.

PT har i tre reportage berättat om Jasmin Karlsson, Petter Dahlqvist och Sanna Bergman som alla felaktigt placerades inom grundsärskolan i Älvsbyn (i dag anpassad grundskola) trots att de var normalbegåvade.

Sedan 2023 är Jonas Wallin skolchef i Älvsbyns kommun. Han har tidigare jobbat ett år som rektor på Rönnskolan (i dag Christinaskolan anpassad grundskola).

– Man är alltid orolig när man skriver in en elev i den anpassade verksamheten och vill verkligen säkerställa att det går rätt till. När jag var rektor på Strömbackaskolan hade jag också Petter som elev på byggprogrammet som plåtslagare.

 Jasmin Karlsson, Sanna Bergman och Petter Dahlqvist blev alla tre felaktigt stämplade som lindrigt utvecklingsstörda. Några år senare visade utredningar att de var normalbegåvade. (Arkivbild)
Jasmin Karlsson, Sanna Bergman och Petter Dahlqvist blev alla tre felaktigt stämplade som lindrigt utvecklingsstörda. Några år senare visade utredningar att de var normalbegåvade. (Arkivbild)

Jonas Wallin var inte med på den tiden då de felaktiga utredningarna gjordes i Älvsbyn, men nu känner han att kommunen måste agera. Man ska nu på nytt granska alla utredningar som den obehöriga skolpsykologen gjorde för att ta reda på vad som hände och om fler elever drabbats. 

– Det blir en ordentlig utredning där vi går igenom alla elevakter och se på alla inskrivningar som skett under den här perioden. Vi måste göra rätt nu.

De anhöriga till Sanna Bergman har försökt att få ut hennes utredning, men fått höra av kommunen att den inte finns kvar.

– Även här har jag startat en undersökning för att se var utredningen kan finns, säger Jonas Wallin.

Vad tänker du om det som hänt?

– Det är för jävligt att det har fått hända. De här personerna har inte fått den utbildning som de har rätt till. Man har tagit bort så mycket av deras sociala liv och inte erbjudit dem en skolgång där de fått möjlighet att nå sin fulla potential.

Jonas Wallin vill rikta en ursäkt till Jasmin Karlsson, Petter Dahlqvist och de anhöriga till Sanna Bergman:

– Som representant för Älvsbyns skolverksamhet så ber jag absolut om ursäkt. Vi måste även gå ut med någon form av officiell ursäkt, vill dom så skulle jag gärna träffa dem personligen för att få ta del av deras berättelser.

Jonas Wallin, skolchef i Älvsbyns kommun, ska nu gå till botten med de felaktiga besluten om inskrivning i särskolan. "Sådant här ska inte få hända", säger han. (Arkivbild)
Jonas Wallin, skolchef i Älvsbyns kommun, ska nu gå till botten med de felaktiga besluten om inskrivning i särskolan. "Sådant här ska inte få hända", säger han. (Arkivbild)

Han menar att den anpassade skolan är en rättighet för elever med en intellektuell funktionsnedsättning.

– Men att placera elever där utan intellektuell funktionsnedsättning är absolut felaktigt.

Han uppger att det dock innan år 2011 inte fanns någon skrivning om att det var intellektuell funktionsnedsättning som skulle ligga till grund för beslut om inskrivning inom särskolan. Det kunde även vara andra skäl som autism eller autismliknande tillstånd, det gjorde att beslut om inskrivning ibland kunde vara komplexa. 

– Det var heller inte givet med en dialog mellan vårdnadshavare och skola innan inskrivning, det var dessutom ingen direkt styrning från statligt håll om vem som hade rätt att skriva in i särskolan. Det kunde vara rektorn, eller någon annan tjänsteman i kommunen, säger Jonas Wallin.

Numera finns ett tydligt regelverk kring hur inskrivning i den anpassade skolan (tidigare särskolan) ska gå till. "Jag är trygg med att vi inte gör några felaktiga inskrivningar i dag", säger Jonas Wallin, skolchef i Älvsbyn. (Arkivbild)
Numera finns ett tydligt regelverk kring hur inskrivning i den anpassade skolan (tidigare särskolan) ska gå till. "Jag är trygg med att vi inte gör några felaktiga inskrivningar i dag", säger Jonas Wallin, skolchef i Älvsbyn. (Arkivbild)

I dag är det han som tar delegationsbeslut om inskrivning i den anpassade skolverksamheten i Älvsbyn.

– I dag finns ett tydligare regelverk kring detta, jag är trygg med att vi inte gör några felaktiga inskrivningar, säger Jonas Wallin som bland annat nämner att det ska finnas fyra separata utredningar som grund för beslutet, samråd sker alltid med vårdnadshavare och elevhälsan. 

Samtidigt ser även Älvsbyns kommun en ökning av elever inom den anpassade verksamheten. I dag är i genomsnitt 1,3 procent av eleverna i Sverige inskrivna där – i Älvsbyn är siffran 1,8 procent.

– Man spekulerar kring olika teorier, men jag vet inte varför det ser ut som det gör.

Den anpassade verksamheten i Älvsbyns kommun är i dag ett eget rektorsområde, det finns även anpassad gymnasieskola.

De placerades felaktigt

En skolpsykolog som saknade behörighet var anställd av Älvsbyns kommun mellan åren 1991 och 2010, under den tiden hann hon göra felaktiga utredningar.

Under åren 2006 till 2008 klassade hon Jasmin Karlsson, Sanna Bergman och Petter Dahlqvist som lindrigt utvecklingsstörda. De skrevs alla in i grundsärskolan i Älvsbyn. Nya psykologutredningar som gjordes flera år senare visade att alla tre istället var normalbegåvade.

Petter och Jasmin har gått vidare i livet med familj, barn och jobb. Sanna avslutade sitt liv 2014.

Skolinspektionen riktade hård kritik mot kommunen för de felaktiga utredningarna. Kommunen tvingades göra en fullständig översyn av alla särskoleplaceringar mellan 1 januari 2006 och mars 2011.

När de felaktiga utredningarna uppdagades fick skolpsykologen lämna sitt jobb.

I en rapport år 2011 konstaterade Skolinspektionen att minst 100 elever hade felaktigt placerats i särskola runt om i landet de senaste åren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!