Tack Sandra Viklund för din berättelse om hur en taxiresa kan gå till om det vill sig illa (PT 2025-05-22). Koncernchefen för Sverige Taxi säger (enligt PT) att chaufförernas "hastighetsöverträdelser på fem procent säger man inget om" och "att vid omkörning är det naturligtvis möjligt att man kan överskrida hastighetsbegränsningarna".
Hoppla! Det är ju helt fel! Vilka bra men sorgliga exempel på hur arbetsledningens attityder riskerar att överföra kriminellt beteende till medarbetarna. Yrkeschaufförer har stor möjlighet att agera föredöme i trafiken. Eller utgöra fara. Var god dröj!
Blinkarn
Svar direkt:
Jag vill återkoppla till att vi ser fortkörningar som allvarligt och det är inte okej, som jag tidigare sagt i förra artikeln. Varför vi har en regel för fortkörning är för att det ska kännas tryggt att åka med oss, samtidigt som lagöverträdelser inte accepteras av oss. Vi anser att föraren ska koncentrera sig på säker körning och inte köra med hastighetsmätaren i för stort fokus, det ska finnas en känsla hos en yrkesförare vad avser fart för att fokus ska kunna ligga på trafiken. Förarna ska känna sig trygga med vi accepterar att det varierar i fart på hastighetsmätaren då det normalt är en missvisande hastighetsmätare, dom visar ett antal procent för hög hastighet än den fart som vi följer bilarna på med GPS. Vi kommer inte klandra förarna för det. Det är när det går fortare än så som synpunkter från oss blir aktuella.
Kunderna ska kunna lita på våra förare, och att vi verkligen tar tag i sakerna om vi felat, vi tar ansvar när vi gör fel.
Mikael Hjorth, koncernchef/styrelseordförande Sverigetaxi i Luleå