Efter sjukresan med Piteå taxi vittnade Sandra Viklund om en skräckfärd i hög hastighet där föraren begått flera misstag.
PT kontaktade Mikael Hjorth, koncerchef på Sverigetaxi i Luleå som Piteå taxi ingår i, som såg allvarligt på händelsen. Företaget har nu genomfört en utredning och även anmält händelsen till Arbetsmiljöverket.
I utredningen har föraren medgett händelseförloppet: han missade avfarten till Norrfjärden, varvid han bromsade in tvärt och sedan backade tillbaka på E4.
– Så långt helt galet. Det är ett helt felaktigt agerande från föraren, han borde ha fortsatt till nästa avfart, säger Mikael Hjorth.
Efter det inträffade har Piteå taxi och chauffören haft ett personligt möte med Sandra.
– Vi har på gammalt hederligt sätt bett om ursäkt för det som hon åsamkats under den här resan från flygplatsen. Jag hoppas att hon kommer att känna förtroende för att åka med oss i framtiden, säger han.
Mikael Hjorth berättar vidare att han kontrollerat bilens hastighet, som registreras var 15:e sekund genom GPS. Enligt den har föraren som max varit uppe i 117 km/h.
– Men hon har ju fotograferat hastigheter upp till 125 km/h. Det är nog alldeles korrekt och att det då är mellan 15-sekundsintervallen som det har gått fortare, säger Mikael Hjorth.
Piteå taxis riktlinjer anger att hastighetsöverträdelser om fem procent är okej. Konsekvent fortkörning över det får inte ske.
– Fokus ska inte vara på hastighetsmätaren utan på körningen, därför kan det kan variera lite och fem procent för fort säger vi inget om. Nu var det här över det och det är inte okej. Det är också helt fel, det förstår föraren och han är ångerfull, säger Mikael Hjorth.
Återkommande problem med en förare kan leda till avstängning. Den aktuella chauffören har nu fått en varning.
– Det handlar i första hand om inbromsningen och att han backat på E4. Det som har hänt är inte okej. Det viktiga nu är att vi har relation till resenären och att hon har kontakt med oss. Våra kunder ska behandlas väl, säger Mikael Hjorth.
Sandra Viklund tycker att det är bra att företaget tagit händelsen på allvar.
– Chauffören står för att han gjort fel. Jag har sagt att jag förlåter honom men inte hans agerande, säger Sandra Viklund.
I den första publiceringen var Sandra rädd att den aktuella chauffören också kör skoltaxi. Det gör han inte.