"Trafikverket har ansvaret"

Peter Roslund gillar inte att Trafikverket vill vältra över ansvar för statlig infrastruktur på kommunerna, men vill heller inte låsa positionerna.

Statens ansvar. Peter Roslund gillar inte Trafikverkets taktik att andra ska betala för statlig infrastruktur och trafik­säkerhet. Han anser att kommunens ansvar räcker mer än väl, men vill trots detta inte låsa positionerna.

Statens ansvar. Peter Roslund gillar inte Trafikverkets taktik att andra ska betala för statlig infrastruktur och trafik­säkerhet. Han anser att kommunens ansvar räcker mer än väl, men vill trots detta inte låsa positionerna.

Foto: Jens Ökvist

Piteå2016-03-30 19:00

Trafikverket har som PT berättade i onsdags utsett en konsult, Sweco, som ska genomföra en åtgärdsvalsstudie för Timmerleden och Havsbadsvägen. Klar i höst, men närmast väntar workshops där så väl kommunen som näringslivet är inbjudna för att ”forma inriktning och rekommendera åtgärder”.

Trafikverkets planerare, Anders Lundström, menar att det kan leda till att fler aktörer, exempelvis Piteå kommun, även tar ett ekonomiskt delansvar. Eller som slutsatsen lyder i det kommande arbetet: ”Det bäddar för kreativa och kostnadseffektiva lösningar och leder ofta till att fler aktörer tar ansvar för att åtgärdsförslag tas vidare till genomförande”.

LÄS MER: Lång väntan är över

LÄS MER: "Äntligen händer det något"

Något som kommunalrådet Peter Roslund (S) inte gillar.

– Nej, det där har blivit en allt vanligare taktik från Trafikverkets sida, men i kommunvärlden är vi rätt ense om att det är en styggelse. Staten ska ta ansvar för sitt. Som kommun har vi redan ett omfattande ansvar för vår infrastruktur och inte råd att stå för Trafikverkets kostnader.

Samtidigt säger Peter Roslund att det kan finnas undantag och nämner bland annat en gång- och cykelväg till en skola där kommunen gick in.

– Den typen av undantag kan finnas här också. Ett exempel kan vara där statliga Timmerleden hamnar i ett gränssnitt till kommunala gator i centrala stan.

Gunnar Granström tycker att kommunen gör för lite och borde förskottera pengar till Trafikverket för att på det sättet påskynda processen att bygga bort farliga korsningar?

– Nej, så fungerar det inte. Till att börja med krävs en vägplan och det finns det inte än.

Men om kommunen tillskapar ett stort antal nya tomter på Klubben?

– Nej, det är statens ansvar, men inget är skrivet i sten. Däremot håller jag med om att det är en en mycket dålig avfart, säger Peter Roslund.

Vad hoppas du att åtgärdsvalsstudien ska leda till?

– Prio ett är att trafiksäkra ett antal farliga korsningar. Dit hör avfarterna till Haraholmen, Klubben, Grus & Makadam, men även trafiksäkerheten vid övergången vid Hallgrens väg.

Vad tror du om tidsaspekten?

– Det bör gå snabbt att identifiera de farligaste avsnitten och Trafikverket kan nog plocka fram pengar till vissa korsningar.

Ett problem kan vara att Norrbotniabanans sträckning från Pitsund och genom centrala Piteå ligger flera år bort.

– När järnvägsplanen för Umeå – Skellefteå är klar om två år så borde det gå att snabba på den centrala sträckningen genom Piteå, säger Peter Roslund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om