Förra året gjorde Transportstyrelsen en stor tillsyn av säkerhetskulturen på Arvidsjaurs flygplats för att se hur organisationen arbetar med risker och säkerhet. Resultatet visade på flera allvarliga problem och ledningsgruppen för flygplatsen fick åka ned till Norrköping i maj förra året för att gå igenom resultatet.
"Det upplevs finnas en eller flera konflikter mellan chefer inom ledningsgruppen vilket leder till dålig stämning inom ledningsgruppen som därmed försvårar ledningsarbetet", skriver Transportstyrelsen bland annat i sin tillsynsrapport.
När Transportstyrelsen skulle kategorisera säkerhetskulturen i grönt, gul, orange och rött så hamnade fyra av sju delområden på gult som är måttligt förbättringsbehov medan tre hamnade på orange som är stort förbättringsbehov.
När de sju områdena brutits ned i 22 olika delaspekter var endast 3 gröna. En kategori, internkommunikation, hamnade på den sämsta graderingen rött – mycket stort förbättringsbehov.
I intervjuer uttrycker personal att man saknar säkerhetsmöten, flygplatsövergripande personalmöten och individuella medarbetarsamtal. Det upplevs också att det finns samarbetssvårigheter mellan vissa enheter, framförallt gällande resursfrågor kopplat till högsäsong
Det framgår att personer i ledningen har olika åsikter om hur delar av säkerhetsarbetet bör bedrivas när det gäller analyser, riskhantering, rapporter och uppföljning. Det är också otydligt för flera vem som har personal‐ respektive verksamhetsansvar. Det framkommer i tillsynen att ledningsmötena fungerar dåligt och det beskrivs hur man skyller brister på varandras områden vilket leder till dålig stämning.
Vissa vågar inte längre säga vad de tycker och det lyfts fram problem med informella ledningsmöten, ”fikarumssnack” och onödig ryktesspridning. Problemen riskerar att få konsekvenser.
"Det finns en risk att man får en mer informell styrning där vissa beslut tas i informella grupperingar där alla berörda kanske inte deltar eller där vissa i ledningen upplever sig uteslutna. Detta kan ytterligare spä på friktionen inom ledningsgruppen", skriver Transportstyrelsen.
Linus Lundberg, vd på Arvidsjaurs flygplats, säger att han inte var nöjd efter tillsynen.
– Det är aldrig roligt att få dålig kritik, men som jag ser det är det ett bra dokument för att hela tiden jobba för att bli bättre. Vi får en genomlysning på var vi är svaga och behöver lägga mest fokus.
Transportstyrelsen avslutade tillsynsärendet i september förra året efter att flygplatsen tagit fram en handlingsplan för att åtgärda problemen.
– Vi jobbar fortfarande mycket med aktiviteter som rör det. Det handlar om att förtydliga roller, befattningar och ansvar. Vi jobbar med rapporteringskulturen där vi vill ha en rapporteringskultur som främjar all rapportering.
PT har tidigare berättat att en medarbetare på Arvidsjaurs flygplats blev fråntagen säkerhetsansvaret av Linus Lundberg efter att hen slog larm om att operative chefen Marcus Lundbergs uppdrag som kommunalråd kan gå ut över säkerheten när han jobbar som flygledare.
Medarbetaren menade att det handlade om ett försök att skrämma till tystnad. Linus Lundberg har inte velat kommentera beslutet med hänvisning till att det är ett personalärende, men dementerar att det skulle handla om repressalier för att broderns arbetsbelastning ifrågasatts.
Vågar medarbetarna skriva avvikelserapporter?
– Absolut. Det hoppas jag innerligt att man vågar. Att vi tar upp brister och åtgärdar det är ett system för förbättring, säger Linus Lundberg.
I tillsynen framkommer att det finns konflikter mellan chefer i ledningsgruppen vilket leder till dålig stämning som försvårar ledningsarbetet. Vill du kommentera det?
– Vi är vuxna människor. Vi ska jobba mot ett gemensamt mål. Sedan kommer vi att kunna ha olika syn på hur man tar sig dit. Ibland blir det på mitt sätt och ibland blir det på någon annans sätt att se det.
Är det problem i ledningsgruppen idag?
– Jag skulle säga att det finns förbättringspotential på vissa delar i kommunikation mellan vissa individer, ja.
Har de här bristerna påverkat flygsäkerheten?
– Min bedömning är att det inte har påverkat den operativa flygsäkerheten. Om man däremot låter sånt här fortsätta då kommer det till slut att gå ut över flygsäkerheten.