M-profilen Mats Mörtzell har tidigare hamnat i blåsväder sedan han vägrat betala hyra för den snowboard som han hyrt på den kommunägda skidbacken Kanis. Nu kan PT avslöja att kommunpolitikern återkommande fått kritik av revisorerna för hur han sköter sitt företag Radiohuset Elon ljud och bild i Älvsbyn.
Enligt de två senaste boksluten har Radiohuset vid flera tillfällen inte betalat skatter och sociala avgifter i tid. I sista bokslutet var också årsredovisningen för sent inlämnad vilket innebar att årsstämman inte kunde hållas inom ett halvår efter räkenskapsårets utgång.
Problemet har förvärrats de senaste månaderna. Sedan årsskiftet har ett tiotal fordringsägare ansökt om betalningsförelägganden för att få sina pengar – nästan 250 000 kronor. Vid fyra tillfällen har Skatteverket vänt sig till Kronofogden. Det handlar om en skatteskuld på 56 146 kronor som släpade efter under 2023 samt totalt 150 000 kronor som inte kommit in på skattekontot under 2025.
– Skuldbeloppet i dag är på 32 964 kronor. En skuld till Skatteverket, meddelar Kronofogdens upplysningstjänst.
Mats Mörtzell är politiskt förtroendevald för Moderaterna i Älvsbyn och sitter som ordförande i kommunens högsta beslutande organ – kommunfullmäktige. Att hans bolag inte betalar skatter och avgifter i tid är inget som han anser påverkar förtroendet för honom.
– Vad ekonomer som är anlitade av oss gör och inte gör i mitt privata bolag kan inte kopplas till mitt uppdrag som förtroendevald fritidspolitiker, säger Mats Mörtzell.
Enligt Mats Mörtzell är det kedjan Elon Group i Örebro som hanterar hans aktiebolags ekonomi och han menar att det är där problemet ligger.
– Vi har sedan årsskiftet haft både nya ekonomer och ett nytt ekonomisystem internt i Elon som kedja. Det har varit en hel del strul med det, men den sista information jag har fått är att det har löst sig.
När det gäller skatteskulden påstår Mats Mörtzell att ekonomerna på Elon betalat in till fel konto.
– Jag vet att jag pratade med dem i slutet på förra veckan. Mina ekonomer hade betalat in till fel bankgironummer, men då hade de löst det och betalat in rätt, men det har kanske inte uppdaterats än.
De senaste boksluten har revisorn anmärkt på att skatter och avgifter inte betalats i rätt tid? Hur ser du på det?
– Det är ett problem som såklart egentligen inte ska finnas. De exakta orsakerna vet jag inte.
Det är du som ägare och firmatecknare som är ytterst ansvarig. Vad tänker du om att det blir så här?
– Det är såklart inte önskvärt. Tanken är att allt ska betalas i tid och just skatter och avgifter är det som aldrig ska missas.
När det gäller leverantörsskulderna säger Mats Mörtzell att alla ska vara betalda nu.
– Det hänger ihop med att det sedan nyår varit fruktansvärt mycket strul med att få iväg betalningarna till rätt ställe, men alla fordringsägare är betalda sedan slutet på veckan.
Är det några ekonomiska problem i bolaget som föranleder det här?
– Nej. Det är några tidsfrister som inte har hanterats på rätt sätt.
Vad ska du göra för att det här inte ska upprepas?
– Jag får ta ett snack med Elon och se vad som har hänt. Jag vet att efter nyår har det varit fruktansvärt mycket strul för alla butiker som anlitar dem för att allt har varit nytt för alla.
Elon Group tillbakavisar Mats Mörtzells påståenden om att något fel hos kedjans ekonomibyrå skulle ligga bakom skulderna för Radiohuset i Älvsbyn.
– Jag har varit i kontakt med våra chefer för den här avdelningen hos oss och de känner inte igen sig i den bilden som finns beskriven. Det finns butiker som hamnar i obestånd för att man inte har pengar på kontot. Då kan inte vi som redovisningsbyrå göra mycket åt det. Vi kan inte betala från ett konto där det inte finns pengar, säger Camilla Waldmark, kommunikationsansvarig för Elon Group.
Här känns det som att butiken lägger skulden på er?
– I så fall får de gärna ta den diskussionen med oss. Vad jag förstår när jag har pratat med mina kollegor så känner man inte till att man har haft den diskussionen.
Har ni några synpunkter på att en Elon-butik inte betalar skatter och avgifter i tid och hamnar hos Kronofogden?
– Alla våra butiker är egna aktiebolag som driver och äger sina egna företag, men vi tycker självklart att man ska betala sina skatter och arbetsgivaravgifter.
Mats Mörtzell vidhåller att ansvaret för de försenade inbetalningarna ligger hos Elons ekonomifunktion.
– Det är inte bara vår butik som haft problem sedan nyår med att få saker betalda.
Är det så att ni inte har pengar på kontot att betala räkningarna med?
– Nej, det har inget med det att göra.
Elons kommunikationschef påstår att det är anledningen?
– Hon är kommunikationschef för Elon som koncern. Vad som internt kommuniceras kontra vad som externt kommuniceras är nog inte alltid samma sak.
Du menar att det hon säger till mig inte stämmer?
– Jag tror det hon säger till dig är den offentliga bilden av vad som händer. Eller vad de har som svar. Men att säga att det är grunden till allting stämmer inte.
Enligt Elon Group, som under tisdagen varit i kontakt med Mats Mörtsell efter påståendena om att koncernen skulle lämna felaktig information, hävdar butiksägaren att han inte sagt det som han har sagt till Piteå-Tidningen.
– Det är jättekonstigt. Nu är det inte jag som har haft möten med Mats utan det är vår ekonomibyrå. Det han säger till mina kollegor är att han inte står bakom det han har sagt. Jag kan inte säga mer än så. När vi pratar med varandra så har vi samsyn, så tyvärr måste jag lämna det där, säger Camilla Waldmark, kommunikationsansvarig.