Arvidsjaur är inte ett familjeföretag

Om Socialdemokraterna i Arvidsjaur vill vinna valet om mindre än ett och ett halvt år så måste de hantera situationen med kommunalrådet Marcus Lundberg.

Ibland måste man välja. Söker man förtroendet som kommunalråd och får ett heltidsarvoderat uppdrag så bör man vara tjänstledig på heltid. Marcus Lundberg verkar göra kommunalrådsuppdraget på 25 procent vilket jag ställer mig starkt kritisk till. Jag har jobbat med många kommunalråd, inget av dem skulle kunna sköta sitt uppdrag på ett bra sätt på en 25-procentstjänst. Turerna med jävsituationen med att ha sin bror som närmaste chef är ytterligare försvårande i situationen. (Arkivbild)

Ibland måste man välja. Söker man förtroendet som kommunalråd och får ett heltidsarvoderat uppdrag så bör man vara tjänstledig på heltid. Marcus Lundberg verkar göra kommunalrådsuppdraget på 25 procent vilket jag ställer mig starkt kritisk till. Jag har jobbat med många kommunalråd, inget av dem skulle kunna sköta sitt uppdrag på ett bra sätt på en 25-procentstjänst. Turerna med jävsituationen med att ha sin bror som närmaste chef är ytterligare försvårande i situationen. (Arkivbild)

Foto: Felicia Nilsson

Ledarkrönika2025-05-16 05:00
Detta är en ledarkrönika. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
  • En medarbetare på Arvidsjaurs flygplats, ett kommunägt företag, har blivit av med sitt ansvar för flygsäkerheten efter att ha påpekat att kommunalrådet Marcus Lundbergs uppdrag riskerar att påverka flygsäkerheten.
  • Anklagelser om repressalier har framförts, särskilt eftersom flygplatsens VD är Marcus Lundbergs bror, Linus Lundberg.
  • Situationen väcker frågor om jäv och skadar förtroendet för Socialdemokraterna i Arvidsjaur inför valet om mindre än ett och ett halvt år.

Piteå-Tidningen har i ett nytt reportage avslöjat att en medarbetare på Arvidsjaurs flygplats, ett av kommunens helägda företag, blivit fråntagen ansvaret för flygsäkerheten när denne slog larm om att Marcus Lundbergs kommunalrådsuppdrag gick ut över flygsäkerheten.

Medarbetaren ifråga påpekar i sin riskanalys att det kontinuerliga arbetet på miniminivå, det antal timmar Lundberg behöver för att behålla sin flygledarbehörighet, inte är förenligt med flygplatsens egen drifthandbok och att "Lundberg inte bör arbeta som flygledare under rådande förutsättningar".

Personen ifråga beskriver det som "repressalier för att försöka skrämma till tystnad" i kommunikation med flygplatsens VD. Eftersom Marcus Lundberg är ordförande i kommunstyrelsen, det är kommunstyrelsen, ytterst Lundberg, som ansvarar för uppsikt och tillsyn av kommunens företag.

Anklagelserna om repressalier är allvarliga. Inte minst då VD för flygplatsen är Marcus Lundbergs bror, Linus Lundberg. I min förra ledare om Lundbergs 176-procentiga arbete så skrev jag följande:

Skulle VD eller ordförande våga kritisera honom om han missköter sig? Vem ska kritisera honom i fullmäktige?

Då hade jag helt missat att det var Lundbergs egen bror, Linus Lundberg, som var hans närmaste chef på flygplatsen. Det har han varit sedan i mars 2023. Han avlöste då sin far på VD-posten.

Den här relationen väcker ju naturligtvis än mer frågor och öppningar för kritik och misstroende.

En av frågorna jag ställer mig är naturligtvis vilken dialog bröderna har haft omkring den kritik som flygsäkerhetsansvarig har framfört om kommunalrådet Lundberg? Vem har hanterat den riskanalys som framförts? VD-Lundberg menar i en intervju med PT att han inte sätter lön för sin bror då de är i en direkt jävsituation, det har han lagt över på styrelsens ordförande. 

Riskanalysen som flygsäkerhetsansvarig lagt fram, som identifierar ett problem med hans bror kommunalrådet, borde väl då också rimligen ha hanterats av ordförande och styrelsen? Det är även det en direkt jävsituation. Men i artiklarna och de mejl som framkommit mellan VD, Linus Lundberg, och flygsäkerhetsansvarig så framgår det motsatta.

Min andra fråga handlar om tjänstledigheten. Vem hanterar den dialogen? Är det bröderna emellan? Eller är det ordförande i styrelsen? Även här är det en solklar jävsituation. För visserligen har man rätt till den ledighet som behövs enligt kommunallagen men graden av tjänstledighet sker det alltid en dialog om. Är det lämpligt att bröderna gör upp om det?

Slutligen undrar jag varför Marcus Lundberg ändrade sig om att ställa upp som kommunalråd? Han hade under många år sagt nej och hänvisat till sitt arbete på flygplatsen och timmarna han behöver göra för att upprätthålla sin flygledarkompetens. Var det för att hans bror blev VD på flygplatsen?

Fler frågor än svar. Allt är en härva av sammanblandade intressen och jäv som, även om det går att reda ut, skadar förtroendet hos medborgarna och för Socialdemokraterna.

Jag skulle vilja höra vad ordförande för Arvidsjaur flygplats har att säga, likaså vad ordförande i Socialdemokraterna i Arvidsjaur tycker om läget.

Lundberg har ett heltidsarvoderat uppdrag men arbetar samtidigt 76 procent på flygplatsen. Det håller inte. Jag förstår rösterna från arvidsjaurborna, jobbar han bara 24 procent som kommunalråd så borde arvodet justeras ned.