Grundtanken med företaget växte fram i samband med det senaste valet, och handlar om att vara med och bidra i kampen mot rasism.

– Det blev väldigt påtagligt under valet att det var ett problem, säger Lovisa Holmbom som är marknadsföringsansvarig för företaget.

Emma Öhman, ekonomiansvarig, fyller i och berättar att valresultatet gjorde det extra tydligt. Det var efter det som tjejerna bestämde sig för sin företagsidé, som går ut på att sälja stilrena armband för 50 kronor styck, där 25% av vinsten går till ett lokalt företag eller organisation som aktivt arbetar för att främja mångfald och motverka rasism.

Artikelbild

| Armbanden är svarta med texten "Hands Together" i guld och säljs för 50 kronor styck.

– Dessa 25% kommer gå till ett stipendium. Sedan kommer vi ha ett möte tillsammans med Piteåentreprenörerna för att kolla vilka företag och organisationer som är aktuella för att få ta emot det, och så kommer det delas ut i slutet av året, berättar Lovisa.

Syftet med hela företaget är att sprida budskapet om att alla människor är lika mycket värda, och de vill, tillsammans med kunderna, vara med och bidra till en bättre värld. Tjejerna berättar att det finns många stora företag och organisationer som jobbar för detta, men att de inte hittat någon som verkar med just detta i Piteå, vilket var en drivkraft till att starta Hands Together.

Namnet ”Hands Together” och företagets logga: två händer som formar ett hjärta, är också något som varit väl uttänkt.

– Vi försökte komma på ganska länge vad vi skulle heta, säger Nelly Hallberg, VD för företaget.

– Det var Nelly som kom på namnet, vi tänkte att det står för att man tar varandras händer och hjälps åt tillsammans, berättar Lovisa.

De svarta armbanden designas och beställs över internet. Kunderna kan sedan beställa band, antingen via företagets Facebook-sida eller Instagram-sida. Till de kunder som bor i Piteå kommer tjejerna själva och levererar. De berättar att man också kan komma och köpa sitt armband av dem på plats när de står och säljer, exempelvis har de tidigare stått på Småstadens julmarknad.

Responsen från omgivningen på företagsidén har varit god; många har visat intresse för företaget och dess armband.

– Det är många som är intresserade och engagerade, vilket är jättekul! säger Nelly Hallberg.