Som Timon och Pumba uttrycker sig med välvalda ord: ”Finns inga bekymmer, man är lycklig var dag”. De som lever efter denna filosofi kan ta sig långt i livet och de känner sällan att de inte passar in, de lever i nuet och njuter av stunden. Don’t worry be happy av Bobby McFerrin kan också kopplas till samma tema och handlar om att det inte hjälper att oroa sig och att livet blir bättre om man låter sig nöjas, vad som än händer. Det är lätt att både säga och sjunga, men de människor som lever så är lätträknade. Flertalet av oss andra ”vanliga människor” har en förmåga att oroa oss för allt ifrån att nya jackan inte ska matcha skorna till att beskedet hos läkaren ska var negativt.

Oro kan bero på många saker men har ofta sin grund i att man fokuserar på det negativa. De som tycker att allt annat än perfektion är ett misslyckande oroar sig ofta för sin prestation och fokuserar kanske alltför mycket på ett litet misstag och ignorerar istället allt som de gjorde rätt.

Att känna oro inför en jobbintervju eller gruva sig inför en redovisning är kroppens sätt att förbereda sig på någonting ”farligt” och är helt normalt. I lagom mängd kan det till viss del hjälpa oss att skärpa våra sinnen och hjälpa oss prestera bättre. Värre blir det när din oro aldrig lämnar dig och du bär den under en längre tid. Det kan till exempel vara att man går och oroar sig för olyckor och sjukdomar. I extrema fall kan oro allvarligt påverka hjärtat men även vid mindre mängd kan det orsaka bland annat magproblem och sänkt immunförsvar.

Men oroa dig inte - det finns sätt som du kan använda för att lugna ditt sinne. Det finns många olika metoder och du får prova dig fram tills du hittat det som passar bäst för dig. Motion är känt som en naturlig stresslindrare, och det behöver inte vara hårda fyspass utan en lugn promenad kan räcka, även meditation och yoga är känt för att lugna kropp och själ. Att berätta om och dela sin oro med en god vän kan vara det bästa för någon annan. Det finns en uppsjö av böcker skrivna i ämnet, be om hjälp på biblioteket. Personer med riktigt svåra problem med oro kan behöva läkarkontakt och terapi.

Vill avsluta med ett boktips och ett citat från boken: ”Lär dig leva” skriven av Mats och Susan Billmark: ”Oroa dig bara om oron hjälper”.

Fanny Lindström