Matilda Hansson kommer frÄn BorlÀnge och Àr sedan tidigare en talangfull motocrossförare. Den hÀr sÀsongen har hon valt att göra en satsning pÄ skotercross efter att ha blivit vÀrvad av teamet Southside.
Satsningen var Àven tÀnkt i att mynna ut i en VM-start, vars final avgörs i FÀllfors utanför SkellefteÄ den 11-12 april.
Matilda ansökte om FIM-licens, som krÀvs för att fÄ köra VM. Den utfÀrdas av Svemo (Svenska motorsportförbundet), men förbundet avslog ansökan.
Norran har tagit del av förklaringen frÄn Svemo. DÀr hÀvdar förbundet att det skulle vara ett hÄn mot deltagare som har trÀnat i flera Är och inte blir uttagna.
DÀremot reser bÄde Svemos kvalificerings- och uttagningsmetoder en del frÄgestÀllningar.
Skotercross Àr liten sport och i senaste VM-deltÀvlingen i Turkiet hÀromveckan var det endast Ätta förare som körde i damklassen. Det finns 30 platser och nuvarande deltagare tÀcker knapp upp halva finalfÀltet, som Àr 15 förare.
En av orsakerna Àr att proffsserierna i USA fortfarande pÄgÄr. DÀr finns i praktiken Àven de skoterförare som kan anses vara bÀst i vÀrlden just nu.
Internationella förbundet, som arrangerar VM, har reglemente kring uttagningar. De Àr ödmjukt skrivna och tycks ha ett syfte att locka fler förare.
SÄ hÀr stÄr det, fritt översatt:
FIM 70.1: "Beviljande av en FIM-licens fĂ„r inte vĂ€gras om kandidaten uppfyller egenskaper för tilldelning som faststĂ€llts i relevanta reglerâ
Problemet Àr bara att Svemo inte har nÄgot tydligt reglemente kring det som de kallar uttagning eller kvalificering.
NÄgot generalsekreteraren, Martin Jarl, beklagar.
â Uttagningen och hur den gĂ„r till Ă€r vĂ€l nĂ„got vi kunde ha kommunicerat bĂ€ttre, sĂ€ger han till Norran.
Behövs verkligen en uttagning eller kvalificering nÀr det Àr mer Àn 20 tomma platser i VM:et?
â Vi bedömer att det behövs.
SÄ hur har dÄ Ärets uttagning gÄtt till? Jarl hÀnvisar till att första SM-deltÀvlingen, i Orsa (25-26 januari) var kvalificerande för vÀrldsmÀsterskapet.
Men det Àr nÄgot som ingen tycks ha kÀnt till. VM-stjÀrnan frÄn Bygdsiljum, Wilma Jonsson, Àr en av de som inte kÀnde till kvalificeringen.
â Nej, att den tĂ€vlingen skulle vara uttagning till VM Ă€r inget jag har hört nĂ„got om. Jag har faktiskt aldrig under alla mina Ă„r fĂ„tt höra vad som Ă€r kvalificerande för att vara med i VM eller vĂ€rldscupen. Det har det aldrig pratats om och jag kĂ€nner inte till att det stĂ„r nĂ„gonstans heller, sĂ€ger Jonsson.
Promotorn för SM-tÀvlingen, Bruce Gaspardi som Àven Àr teamledare för Southside, kÀnde inte heller till detta.
â Nej, det ingen som hade hört nĂ„got om det hĂ€r. Det Ă€r nĂ„got som har kommit fram i efterhand.
FrĂ„gorna blir Ă€nnu fler nĂ€r det blir tydligt att âuttagningenâ sker genom en intresseanmĂ€lan. PĂ„ skotercross.se:s Facebooksida kommuniceras att förarna kan skicka in en intresseanmĂ€lning till Svemo. DĂ€r Ă€r det Ă€ven lĂ€nkat till ett dokument som heter âIntresseanmĂ€lan EM/VM snöskoter 2025â.
Det kommuniceras ocksÄ att Svemos kansli kommer med besked efter uttagning. Det finns alltsÄ ingen förbundskapten och landslaget kÀnns som nÄgot helt konstgjort eftersom presentationen i praktiken saknar en fysiskt ansvarig person.
Förbundet bidrar inte heller med nÄgot ekonomiskt medel i Ärets mÀsterskap.
â Allt kring VM bekostas ocksĂ„ av förarna sjĂ€lva. SĂ„ Svemo bidrar ingenting. Det Ă€r som en individuell tĂ€vling, fast du presenterar ditt land. Som vi tolkar det Ă€r Matilda fullt kvalificerad att köra, inte minst med tanke pĂ„ att det knappt Ă€r nĂ„gra som stĂ€ller upp, sĂ€ger Bruce Gaspardi.
Gaspardi och team Southside började leta andra lösningar för att Matilda Hansson skulle kunna köra VM. Gaspardi började se över möjligheten att tĂ€vla för ett annat land â och det gick att lösa med Island.
Det Ă€r inte nĂ„got nytt eller ovanligt att utövare i olika sporter byter land för att kunna tĂ€vla i mĂ€sterskap. Problemet Ă€r att FIM har en regel, sporting code 70.2.1, som beskriver att det behövs en âreleaseâ, som betyder att föraren slĂ€pps frĂ„n det svenska förbundet, i det hĂ€r fallet frĂ„n Svemo, för att en förare i frĂ„ga ska kunna tĂ€vla för en annan nation.
Southside har tolkat det hela som att Svemo slÀppte Matilda i den stund de valde att inte utfÀrda hennes FIM-licensen. Svemo har uppenbarligen en annan tolkning. SÄ förbundet hörde av sig till Island för att stoppa föraren frÄn att tÀvla under islÀndskt flagg under VM.
â Det hĂ€r Ă€r nĂ„got som Ă€r vĂ€ldigt ovanligt. Vi noterade att hon inte hade fĂ„tt det (en release) nĂ€r hon tĂ€vlade för Island under första tĂ€vlingen. DĂ€rför hörde vi av oss till Island och förklarade att hon inte fĂ„r tĂ€vla utan release, skriver Jarl.
VM bestÄr i Är av tre deltÀvlingar och tvÄ har nu genomförts. Matilda slutade nia av elva förare i finska Joensuu. Det visar att 22-Äringen uppenbarligen har egenskaper för att delta i VM enligt FIM:s reglemente.
Hur rimmar det med att stoppa Matilda frÄn att köra VM, till och med nÀr hon har bytt land?
â Enligt vĂ„ra regler borde inte Matilda deltagit i VM-deltĂ€vlingen i Finland dĂ„ hon inte var kvalificerad samt att en release frĂ„n Svemo saknades, svarar generalsekreteraren Martin Jarl.
Senaste deltÀvlingen i Turkiet fick flera avhopp och bara nio förare var pÄ plats, dÀr ibland Matilda.
Hon hörde sjÀlv av sig till Svemo i samband med tÀvlingen, men tog sedan beslutet att inte stÀlla upp.
â Jag fick höra att det fanns risker för konsekvenser och jag ville inte riskera att inte kunna tĂ€vla i motocross till vĂ„ren. SĂ„ för att inte Ă€ventyra nĂ„got valde jag att inte vara med. Det kĂ€nns verkligen jĂ€ttetrĂ„kigt, berĂ€ttar Matilda.
Hon har tagit ut ledighet och satsat hÄrt för att kunna vara med.
â Jag tycker att allt Ă€r vĂ€ldigt trĂ„kigt. Jag gillar verkligen att tĂ€vla och jag vill ju kunna fokusera pĂ„ det och inget annat.
PÄ frÄgan om Svemo vill fÄ sporten att vÀxa, eftersom det var hela 22 öppna platser i VM-klassen senast, svarar de inte riktigt pÄ.
â Vi vill absolut fĂ„ sporten att vĂ€xa bĂ„de i Sverige och internationellt, men pĂ„ rĂ€tt grunder, vilket innebĂ€r att föraren Ă€r kvalificerad, responderar generalsekreteraren.
Hela Matilda-fallet kan pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt tolkas bryta mot bĂ„de Svemos vĂ€rdegrund och jĂ€mstĂ€lldhetspolicys. I vĂ€rdegrunden stĂ„r att lĂ€sa: âVi har en verksamhet som Ă€r öppen för alla oavsett förutsĂ€ttningar eller ambitionsnivĂ„â och âVi ser att det Ă€r vĂ„ra olika erfarenheter, perspektiv, kompetenser och bakgrund som gör oss starkare och mer framgĂ„ngsrika.â
Martin Jarl tycker inte hÀndelsen kring Matilda utmanar vÀrdegrund, jÀmstÀlldhetspolicyn eller sportens tillvÀxt.
â Vi tycker inte att vi har brutit mot dessa pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, skriver han i en replik.
DĂ€remot konstaterar Svemos generalsekreterare:
â Jag vill avsluta med att vi tycker situationen Ă€r extremt olycklig för alla inblandade.
Resultatet av alla turer Àr att en redan svag damklass i VM har blivit Ànnu svagare. Allt pÄ ytterst vaga grunder.
â Verkligen trĂ„kigt. Jag som verkligen snabbt har börjat gilla skotercross och nu fĂ„r jag fundera över hur jag ska göra med det i framtiden, sĂ€ger Matilda.
Det ÄterstÄr en VM-deltÀvling och den avgörs i FÀllfors. I skrivandets stund har Matilda varken land eller FIM-licens att representera. Det innebÀr att en redan tunn damklass ser ut att bli Ànnu tunnare.