Men då blev det stopp i en snödriva.
- Det var ute i skogen så det fanns ingen som kunde hjälpa oss loss, berättar Kenneth. Men min kartläsare Inger Lundberg var som en snöslunga.
Kom loss
Efter 23 minuter kom de loss och kunde fortsätta - men tävlingen var förstås förstörd.
- Vi fullföljde och var snabbast på de tre sista specialsträckorna. Jag har ju en ny bil så varje mil är bra träning.
Andersson kör nu en fyrhjulsdriven Subaru Impreza.
I Morjärv blev det totalseger för Piteåekipaget.
- Då gick det bra. Men normalt ska vi ha en fördel av att köra fyrhjulsdrivet om bara vägarna tillåter, menar Kenneth Andersson (bilden).
Rallyt i Morjärv räknades som en klass 1-tävling och gav bara hälften så många DM-poäng. Till helgen körs en tävling i Vännäs.
- Men den står vi över.
Nästa uppgift blir Pite Rundan på hemmaplan den 26 januari.
- Skönt att inte behöva lasta bilen och åka iväg. Lite fördel har vi också av att tävla på hemmavägar men de flesta som är med har också åkt här tidigare.
Bara DM
I vinter kommer Kenneth att nöja sig med DM-tävlingar i norra Sverige.
- Vi har pratat om att testa någon SM-tävling. Men jag vill ha en säsong på mig att lära mig den nya bilen. Det är annorlunda än att köra tvåhjulsdriven.
När Andersson trampar på gasen går det snabbare än tidigare.
- Ibland lite för snabbt, säger han och tänker på lördagens avåkning. Men det gäller att ligga på gränsen.
Kenneth har en egen firma som i första hand sysslar med bilplåt. Extra jobb med egna bilen efter helgen?
- En skärm fick sig en liten smäll men det var bara en bagatell.