Idrottsklubbarna i Gällivare och Kiruna kritiserar LKAB:s sponsringsplaner. Företaget borde satsa mer på dem i stället, anser klubbarna, och får stöd av gruvfacken.
- Det finns ett bytänk i Norrbotten som jag tidigare inte upplevt någonstans i Sverige, säger Hans Chrunak, Luleå hockeys klubbdirektör.
- De tänker lite snävt. Om inte Luleå hockey finns i elitserien, vart ska då hockeyungdomarna i länet ta vägen? Och har man inte ett flaggskepp har man inte mycket därunder heller, säger han.
Match efter affärerna
Skälen till LKAB:s planer på sponsring av Luleå hockey är rent affärsmässiga, säger Tore Fällen, chef för kommunikationsavdelningen vid LKAB.- Man ska skilja på sponsring och marknadsföring, de kompletterar varann. Det här handlar om marknadsföring, där vi bland annat kan exponera vår logga, säger han.
- Och jag vill trycka på att det här inte innebär att vi tar något ifrån Malmfälten, säger Tore Fällen.
LKAB har sitt huvudkontor i Luleå, och kunderna brukar uppskatta att efter dagens affärssamtal få gå på elitseriehockey, enligt Tore Fällen.
Fackens kritik står fast
Men gruvfacken står fast vid sin kritik, skriver Norrländska Socialdemokraten och Norrbottens-Kuriren.- LKAB borde satsa på ungdomsidrotten. Vi har haft ganska stora drogproblem i Malmfälten, så det är viktigt, säger Tomas Nilsson, Gruvfyrans ordförande.
Hur mycket LKAB tänker stödja Luleå hockey med är inte klart. Diskussioner pågår med klubben, enligt Tore Fällen.
Elitserieklubben Luleå hockeys omsättning är omkring 60 miljoner kronor per år. Målet är att den ska öka till 100 miljoner kronor före 2010. Klubbens huvudsponsor är stålföretaget SSAB. Andra stora sponsorer är Ferruform och NCC.