17-årige Joel Bergström har kört fyra av åtta deltävlingar i årets brittiska Formel 4-mästerskap. Ju mer han har kört desto bättre har det gått.
– De sista två tävlingarna gick suveränt, jag var bästa rookien och topp tio i alla race så jag börjar definitivt bli en av toppförarna i F4, säger Joel till Sporten.
En gång fick han kliva upp på pallen efter imponerande körning som gav en tredjeplats. Men...
– Efter prisutdelningen fick jag och några till veta att vi gjort en omkörning under gul flagg som ingen av oss såg. Så jag blev nedflyttad till fjärde plats, snopet förstås.
Joel har dock missat de senaste deltävlingarna i F4-mästerskapet.
Varför?
– Det är lite komplicerat men vi har inte fått ihop budgeten. Så just nu jobbar vi hårt för att jag ska kunna köra de två sista deltävlingarna.
Motorsportvärlden på den här höga nivån är oerhört tuff både sportsligt och ekonomiskt. Totalt 29 förare har deltagit i årets F4-mästerskap men många har hoppat av. Team Bergström har fått slita in flera miljoner kronor för körningarna hittills.
Dennis Bergström:
– Vi jobbar nu för att få långsiktiga sponsorer och investerare som köper aktier i Joels bolag. Vi hoppas på ett positivt besked inom kort så att Joel ska kunna köra de sista två F4-tävlingarna.
Siktet är dock redan nu inställt på 2025 och den ännu tuffare Formel 3-serien.
– I F4 finns det olika serier och totalt 140 förare. På F3-nivå är det bara en serie med 36 förare så då förstår man vilken konkurrens det är. Men just nu har vi dialog med två team som är intresserade, det är ett spanskt och ett som är Dubai-ägt.
Men 15 miljoner är ju galet mycket pengar?
– Ja, det är en enorm apparat. Men vi är en bit på väg och om vi kan få ihop det mesta under hösten är det faktiskt möjligt. Det var lite billigare då han spelade hockey, säger Dennis och skrattar.
Joel Bergström var en duktig målvakt i Piteå Hockeys P07-lag innan familjen flyttade utomlands för att satsa på karriären inom motorsporten.
Om ekonomin inte går ihop. Vad händer då?
– I så fall får det bli en till säsong i Formel 4 eller så finns det ett även annat alternativ. Vi får se helt enkelt.
Dennis Bergström lägger ner mycket tid och kraft för att försöka lösa ekonomin. Joel har dessutom två managers varav F1-legendaren Stefan "Lill-Lövis" Johansson är den ena.
– Joel har definitivt visat i år att han är tillräckligt bra för att tävla på F3-nivå så vi jobbar så hårt vi kan för att lösa det.
Det tog lite tid innan Joel blev varm i kläderna under tävlingarna. Det berodde även att han var försiktig med tanke på eventuella skador på bilen till att börja med.
– Det var ett problem i inledningen, att han var rädd att det skulle gå sönder och kosta mycket. Men efter diskussioner med teamägaren och med insyn i våra försäkringar blev Joel en helt annan och bättre förare.
Joel håller med:
– Jag vågade riskera mer och då fick jag även bättre känsla i bilen. Jag är mycket bekväm med körningen nu och har fått bra feedback av teamet och har kunnat förbättra mig för varje tävling. Därför vill jag gärna köra de två sista tävlingarna, det fokuserar vi på nu. Sedan får vi se vad som händer, det känns spännande.
Deltävlingarna som återstår i det brittiska F4-mästerskapet körs på Silverstone 21-22 september och avslutas på Brands Hatch 5-6 oktober.