Hemma efter dramat med den otäcka kraschen: "Jag hade kunnat dö"

Han kraschade med sin dragracingbil i över 200 kilometer i timmen och det hade kunnat sluta på sämsta sätt. Efter nio dygn på sjukhus är han tillbaka i hemmet. Nu är Per-Erik Lindgren tacksam över allt han har i livet. "Jag hade kunnat dö men nu sitter vi här idag du och jag. Jag är så jävla glad över att vara vid liv", säger han.

Per-Erik Lindgren vilar ut i hemmet på Backen i Piteå efter den otäcka kraschen på dragracingbanan som kunde ha kostat honom livet.

Per-Erik Lindgren vilar ut i hemmet på Backen i Piteå efter den otäcka kraschen på dragracingbanan som kunde ha kostat honom livet.

Foto: Micke Lindgren

Motorsport2024-06-27 18:00

Per-Erik Lindgren sitter ute på altanen vid huset på Backen och njuter i junisolen när Sporten dyker upp. Vi tar en kaffe och pratar om den hemska olyckan som kunde ha kostat honom livet.

Lindgren är en rutinerad dragracingförare med massor av erfarenhet och har många fina meriter och titlar genom åren. Men racet under EM i Tierp för snart två veckor sedan kunde ha blivit det sista han gjorde i livet.

undefined
Per-Erik Lindgren bredvid bilen som ändå ser oväntat hyfsad ut med tanke på den enorma kraschen.

Han berättar om stunden innan olyckan var framme.

– Vi har haft en del problem med bilen som vi köpte 2019 och jag minns att jag inte riktigt tyckte att bilen gick helt i ordning nu heller. Men jag ställde mig på startlinjen till årets första race och drog på och sedan minns jag bara fragment, säger han.

I samband med att Lindgren hade tagit sig över mållinjen hände något som fick bilen att kasta och sedan rulla runt i luften massor av varv innan den slutligen landade på alla fyra hjul.

Räddningspersonal var snabbt på plats för att hjälpa Per-Erik som var medvetslös i det läget.

– Personalen på banan som hjälpte mig var väldigt professionella och det är jag otroligt tacksam över och att jag snabbt transporterades till sjukhuset.

undefined
Per-Erik har flera rejäla blåmärken kvar efter olyckan.

Förutom hjärnskakning med blödningar i hjärnan som följd har han fyra brutna revben, punkterad lunga, bruten nackkota, sönderslagna mellanhandsben och blåmärken över hela kroppen.

– Jag hade en helvetes tur, det förstår jag ju nu i efterhand. Jag hade kunnat dö eller ligga här som en grönsak, men jag klarade mig precis. Jag har stelopererat armen ovanför handen så det är inte mycket värre än så just nu, säger Per-Erik som dessutom har en nackkrage som skydd.

Vad tror du egentligen det var som gick fel?

– Jag är ganska säker på att det inte är ett förarmisstag i alla fall och jag har mina teorier vad som hände, men vi får se när jag börjar skruva i bilen. Jag är fullt medveten om riskerna med den här sporten och vad jag håller på med och vi jobbar mycket med säkerhet. Bland annat hade jag gjort en egen specialbyggd extra plåt som skyddar ryggen i den här bilen och det är väldigt jag glad för idag, det hjälpte säkert en del.

undefined
Per-Erik med burbågen som tog ordentligt med stryk men räddade livet på honom.

Nu efteråt tänker Per-Erik även på hans teammedlemmar, frun Mary och kompisen Tomas Eriksson.

– Tomas stod kvar vid starten och såg mig krascha och min fru körde hem hela stora ekipaget med långtradaren efter tävlingen. Det är allt annat än enkelt och så otroligt starkt av båda två.

Oroad för bilen och kostnader?

– Inte det minsta, allt sånt går i andra hand. Nu har jag nog haft tur för det verkar som om motor, insprutning, tändning, växellåda och bakaxel har klarat sig ganska bra och går att fixa.

Vad har du för tankar med bilen och dragracingen framöver?

– Målet är att renovera och fixa bilen så den går att köra igen men om det blir jag som kör vet jag inte idag. Jag har vunnit sex SM-guld genom åren och har fått Stora Grabbars märke och jag har ingenting kvar att bevisa, men vi får väl se.

undefined
Så här ser det ut bakom ratten på Per-Eriks dragracingbil

En sak är säker. Per-Erik Lindgren tänker njuta av livet så mycket som det bara går.

– Jag är snart 67 år och när man är med om något sånt här inser man hur bra vi har det här i Sverige med fantastisk vård och hur bra jag har det som människa. Jag är bara så tacksam för allting just nu, från klockan sex på morgonen då jag går ut och hämtar tidningen och sedan försöker jag göra det bästa av dagen.

undefined
Per-Erik Lindgren och hans dragracingbil - i helt skick.

Per-Erik gick i pension då han var 61 år men har fortfarande fullt upp med jobb – om han vill.

– Jag har ett stort garage i Öjebyn där jag bygger och renoverar bilar och lastbilar och allt möjligt så jag har det väldigt bra med det.

Han skulle egentligen ha kört SM i Piteå nu i helgen men får nöja sig med att titta på istället. 

– Jag hoppas jag ska orka ta mig dit på lördag i alla fall, säger han.

Per-Erik har ett tips till alla motorintresserade:

– Stefan Winter från Schweiz har en världsunik bil, en måsvinge-Mercedes från 1959. Ni måste åka dit och titta, det är det verkligen värt.

Klassiska Midnight Sun Dragfestival och SM i dragracing avgörs på Pite Dragway ute på Långnäs under två helger i rad i år.  Det är för övrigt 50 år sedan (1974) som den allra första tävlingen i dragracing kördes i Piteå.

Men i år utan hemmaföraren Per-Erik Lindgren.    

undefined
Stefan Winter från Schweiz tävlar i Piteå i helgen i en häftig måsvinge-Merca.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!