Upplagt för rekordtävling
Räkna med stor dragwayfest under helgen. Hela 285 team är anmälda till Midnight Sun International i Långnäs. Det är fler än någonsin.- Det känns jätteroligt att vi får med så många, säger Allan Sandström i arrangörsstaben.
Det blir fullt drag i Långnäs i helgen när Midnight Sun International avgörs. Startfältet är större än någonsin och bland annat deltar tre förare i Top Fuel. (Arkivbild)
Foto: Emma Bergstrand
En som förberedde sig i Långnäs var Tage Avander, Skellefteå. Han ställer upp i Competition.
Där är Piteås Per-Erik Lindgren regerande SM-vinnare.
- Det blir skitlätt att besegra honom, skrattar Tage Avander.
- Jag tror faktiskt att största motståndet kommer från Petri Nagy, fast egentligen kanske alla i startfältet har lika stor chans.
Tage trivs i alla fall på banan i Långnäs.
-Det har gått bra här. Jag vann 2006 och kom tvåa ifjol.
Igår kväll var Tage mest orolig för regnet som öste ner.
- Jag hoppas verkligen att regnet upphör, säger Tage samtidigt som han putsar bilen fri från vatten.
Kval i dag och lördag
I dag inleds tävlingarna med ett kval som fortsätter på lördag och söndag är det finaler.
Som vanligt lär finalen i Top fuel locka många åskådare. I den klassen var Monica Öberg, Piteå, ensam ifjol. I år får hon sällskap av Patrik Pers, Stockholm, och Timo Lehtimäki, Finland.
En annan av höjdpunkterna blir Nitro Funny Car där två engelsmänn Gordon Smith och Garry Page deltar tillsammans med Håkan Fällström.
Men Midnight Sun International kan också stoltsera med flera SM-klasser. Det handlar om Competition, Junior Dragster samt motorcykelklasserna Super Twin Top Gas och Pro Street Bike.
Flera deltävlingar
Alla klasser under helgen utom Top Fule och Nitro Funny Car ingår i TSDS. Det är en tävling uppdelad i flera deltävlingar på olika platser arrangerad av Scandinavian Dragracing Association.
- Det har blivit väldigt poppis att var med i deltävlingarna. Det är en av orsakerna till att vi har rekordmånga startande i år, säger Allan Sandström.
En annan orsak är inställningen från arrangören SHRA Luleå.
- Vi ordnar en tävling där många får vara med. Vi nekar inte någon som kör bil eller cykel att vara med så länge grejerna är i ordning.
Inhyrd jet-tork
Årets stora intresse har fått konsekvenser.
- Vi har tidigare byggt ut elkapaciteten, men nu när så många ska vara med måste vi lika fullt dra lika många kablar som vanligt, skrattar Sandström.
Om det blir regn är arrangören också extra bra rustad. I år har man lånat en jet-tork.
- Det innebär att vi kan blåsa banan torr mycket fortare. Om det är lite oljespil kan vi också bränna bort det.
Så det mesta ser bra ut inför tävlingarna i dagarna tre.
- Vi har också mer gummi på banan än ifjol, så det kan bli riktigt bra det här, säger Allan Sandström.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!