Jublade över sistaplatsen

Det brukar var tråkigt att komma sist. Jonas Sundström jublade istället.- Det här gick över förväntan, säger han med ett leende.

Michael Öberg, Älvsbyn, tävlade i Streetklassen med sin Chevrolet Chevelle. Michael var en av få lokala förare som körde under gårdagen. Varken klasserna Top Fuel eller Funny Car hade något kval.

Michael Öberg, Älvsbyn, tävlade i Streetklassen med sin Chevrolet Chevelle. Michael var en av få lokala förare som körde under gårdagen. Varken klasserna Top Fuel eller Funny Car hade något kval.

Foto: Emma Bergstrand

LÅNGNÄS2008-07-12 06:00
I går inleddes Midnight Sun International. Kval stod på programmet.
Ett kval som fortsätter i dag och där elimineringsrundorna tar vid imorgon söndag.
Rekordmånga team - 285 stycken - var med i går.
Bara en handfull lokala förare var med. En av dem var Jonas Sundström, Älvsbyn, som tävlar för SHRA Luleå.
Jonas ställde upp i motorcykelklassen Super Comp Bike.
Ur ett tävlingsperspektiv misslyckades Jonas helt i första repan. Han var nämligen sämst av alla i klassen.
Det var inte så kul. Men anledningen till att han kom sist var roligare.
- Jag körde fortare än min breakouttid.
Jonas breakouttid lyder 8,80. Den får han inte köra under.
- Det är framförallt på grund av säkerhetskrav. Kör man under sin tid är man för snabb för klassen.
Jonas körde på 8,58.
- Det är fortare än jag någonsin har kört. Det är alltid kul att slå personligt rekord.
Men det var en bitterljuv repa för Jonas.
- Det här känns både bra och dåligt. Det var ju lite synd att jag slutade sist för att jag var så snabb.
Efter den snabba repan fick han ändra taktik.
- Jag kan inte köra lika fort utan får se till att bromsa lite under resten av helgen.
Att Jonas är för snabb är ingenting ovanligt.
- Jag har varit tvungen att byta klasser hela tiden på grund av det.
Framgångsrik senaste åren
Fortsätter han på den här vägen måste han byta igen - till Super Pro Street Bike.
- Men en gammal regel gör att jag har för mycket kubik i motorn för att vara med i den klassen. Klassen är visserligen ett alternativ, men jag har ingen lust att göra så att cykeln går saktare.
Jonas har varit framgånsrik de senaste åren. Så sent som förra veckan var han kvalbäst i en tävling i Norge.
- Jag hade de fyra snabbaste reporna. Men så började det regna och det blev ingen eliminering.
Det var bara för Jonas att packa och åka de 70 milen hem.
- Synd, jag fick behålla poängen men fick ingen pokal eller pengar eftersom tävlingarna inte kunde slutföras.
Nästa helg väntar tävlingar i Skellefteå och helgen därefter är det Europas största tävling i Mantorp som hägrar.
- Jag vann där ifjol och siktar på det igen.
Ifjol kom Jonas också fyra i serien NDRS och trea i STDS, båda i klassen Super Competition.
- Jag siktar alltid på att ha kul och vinna. Det har blivit mer och mer allvar för mig att tävla.
Men sistaplatsen i första repan i går gladde honom ändå.
- Med en sådan tid gör det inget att jag kom sist.
Fick använda Jet-torken
Arrangörerna hade hoppats att slippa använda den nya Jet-torken.
Man hoppades förgäves.
Långnäs klarade sig länge utan regn men strax före klockan 16 föll de första regndropparna. Det ställde dock inte till något längre tidsavbrott.
Det blev också ett annat avbrott -- elavbrott. Det är så många med i tävlingen i år att arrangörerna tvingades byta elverk.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om