Han köpte sin Chevrolet Nova från 1964 inför fjolårssäsongen, men är ännu inte helt bekant med sin bil eftersom att den var trasig
i princip hela förra sommaren. Helgens tävling är hans andra med bilen.
- Jag var med och körde vårtävlingen här i Långnäs. Då testade vi den bara, nu får man tänka lite mer, säger Tommy Lundberg som tävlar i Super Gas. I den klassen handlar det om att komma så nära tiden 9,90 sekunder som möjligt på den 402 meter långa banan.
- Men inte mindre. Att köra på 9,89 sekunder är mycket sämre än att köra på elva sekunder, förklarar han.
Modern bil
För Monica Öberg från Öjebyn handlar det däremot om att köra så snabbt som möjligt. Hennes Top Fuel-bil byggdes förra året.
- Europas modernaste Top Fueler rent chassimässigt, säger Monica som bland annat kört en EM-deltävling i år.
- Det känns verkligen som vi hittat rätt med bilen nu och eventuellt väntar en ny EM-deltälvling i England eller Tyskland längre fram.
Och när man tävlat i internationella sammanhang är banan
i Långnäs ingen favorit.
- Det är betydligt slätare och lättare att få fäste på betong än på asfalt. Men visst är det roligt att vara här, säger hon om tävlingen på hemmaplan
Siktar på seger
En annan som hade problem att få fäste igår var Lars Berglund från Piteå, åtminstone i den första
kvalomgången. Men med lite mindre justeringar gick det så småningom bättre.
- Det är fäste det handlar om. Speciellt i den här klassen där vi har smala däck och tunga bilar är det extra viktigt, förklarar han.
Lars Berglund som kör i Streetklassen åkte ut i semifinal i Sundsvall och blev tvåa i Långnäs
vårtävling. Nu siktar han tillsammans med sina mekaniker på
sommarens första vinst när utslagningsloppen och finalen körs imorgon.
- Självklart. Det är därför vi är här.