Utmanar fotbollens ekonomiska jätte

Malmö FF är den enda idrottsklubben i Sverige som har större sponsorintäkter än Luleå Hockey. "Vi fortsätter att öka – vår förhoppning är att vi ska ta oss över 50 miljonerkronorsstrecket den här säsongen", säger klubbdirektören Stefan Enbom.

"Vi har som mål att göra ett nollresultat innan slutspelet. Allt tyder också på att vi kommer göra det. Vi har ekonomin under kontroll", säger Luleå Hockeys klubbdirektör Stefan Enbom.

"Vi har som mål att göra ett nollresultat innan slutspelet. Allt tyder också på att vi kommer göra det. Vi har ekonomin under kontroll", säger Luleå Hockeys klubbdirektör Stefan Enbom.

Foto: Johanna Lundberg

Ishockey2022-10-19 05:30

Under måndagen varslade Lindbäcks bygg, som är en av Luleå Hockeys sponsorer, 100 av sina 500 anställda i Piteå.

Men Stefan Enbom har inte fått några indikationer om att de kommer behöva dra ned på sin sponsring, och hans uppfattning är att de norrbottniska företagen generellt har klarat sig bättre än företagen söderöver.

– Jag tror det har att göra med omställningen av industrin och att vi här i Norrbotten har låga elpriser, säger han.

– Det är dyrt att bygga just nu, och en del av projekten som är planerade kommer kanske att pausas. Men så länge gruv- och stålindustrin går bra mår länet bra, tillägger han.

En undersökning som tidningen Sport och affärer gjorde för en tid sedan visade att Luleå Hockey hade näst störst sponsorintäkter av alla idrottsföreningar i Sverige förra säsongen.

– Det var bara Malmö FF som hade större sponsorintäkter än oss, och vi fortsätter att öka, säger Stefan Enbom.

Han fortsätter:

– Vår förhoppning är att vi ska ta oss över femtiomiljonerkronorsstrecket den här säsongen.

Hur ser er ekonomiska prognos för den här säsongen ut?

– Vi har som mål att göra ett nollresultat innan slutspelet. Allt tyder också på att vi kommer göra det. Vi har ekonomin under kontroll. Man vet aldrig vad som händer. Vi kanske får någon spelare skadad och måste förstärka laget ytterligare.

Han fortsätter:

– Men vi har en väl tilltagen budget.

Att de ännu inte har fyllt den sista forwardsplatsen beror alltså inte på Luleå Hockeys ekonomi.

– Men det gäller att använda pengarna på ett klokt sätt, och det gör Stefan (Nilsson) och Ulf (Engman), säger Stefan Enbom.

Även Luleå Hockey märker av inflationen, som i september uppgick till 9,7 procent, men de låste sitt elpris 2020.

De behöver alltså inte oroa sig för ökade elkostnader, i motsats till många av de andra klubbarna i SHL.

– Det ger oss i Luleå Hockey en viss fördel, säger han.

– Men den fördelen uppväger inte den nackdel vi har i form av högre resekostnader. En nackdel vi i olika sammanhang tagit upp för diskussion, men ingen annan har brytt sig om, tillägger han.

Fakta

Här är hockeyklubbarna som hade störst sponsorintäkter under den gångna säsongerna:

1. Luleå Hockey – 44,8 miljoner kronor (27,4)

2. Örebro – 41 miljoner kronor (25,4)

3. Frölunda – 39,9 miljoner kronor (30,3)

4. Malmö – 39,8 miljoner kronor (22,1)

5. HV71 – 37,9 miljoner kronor (29,7)

6. Rögle – 35,3 miljoner kronor (32,3)

7. Färjestad – 35,2 miljoner kronor (27,6)

8. Leksand – 34,4 miljoner kronor (23,5)

9. Skellefteå – 29,6 miljoner kronor (27,3)

10. Växjö – 27,6 miljoner kronor (17,4)

Källa: Siffrorna inom parenteserna visar vad respektive klubb hade i sponsorintäkter förrförra säsongen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!