Luleåbossen: "Slutspelet är inte den kassako det en gång var"

Luleå Hockey behöver fler hemmamatcher än de två andraplatsen i serien garanterar dem för att kunna redovisa ett positivt resultat 2025.
– Det är för att vårt driftbolag fortsätter backa, förklarar klubbdirektören Stefan Enbom.

"Vi har inte samma utväxling på hemmamatcherna som för några år sedan", säger Stefan Enbom.

"Vi har inte samma utväxling på hemmamatcherna som för några år sedan", säger Stefan Enbom.

Foto: Simon Eliasson

Ishockey2025-03-18 22:21

Det ekonomiska läget bekymrar honom inte.

– Ekonomin är under kontroll, även om vi har varit offensiva i vår sportsliga satsning, säger Stefan Enbom.

– Det skulle inte heller vara någon fara om vi gjorde ett mindre underskott, tillägger han.

Förra säsongen redovisade föreningen en förlust på 2,9 miljoner kronor. Det berodde till stor del på sportchefsbytet och driftbolagets underskott. Det senare gick back 2 miljoner kronor.

– Exakt hur stort driftbolagets underskott blir i år vet vi exakt först i maj, säger Stefan Enbom och konstaterar att det är många faktorer som påverkar det.

Det är först fyra eller fem hemmamatcher in på slutspelet som driftbolagets underskott kommer vara uppvägt.

– Vi har inte samma utväxling på hemmamatcherna som för några år sedan, för de som har säsongskort som slutspelsmatcherna ingår i är betydligt fler i dag, säger Stefan Enbom.

– Så slutspelet är inte den kassako det en gång var, tillägger han.

Hur stort plus gör ni per utsåld hemmamatch?

– Det handlar om ungefär en miljon kronor. Fast det har blivit extremt med resor och boende. Varje bortamatch kostar oss uppemot en halv miljon.

Hur bedömer du att CHL-spelet kommer påverka nästa års resultat?

– Det brukar vara en nollaffär. Det krävs rätt mycket för göra att en förtjänst att tala om i CHL, man måste i princip ta sig till final för att göra det, men att vi får tävla mot de bästa lagen i Europa betyder mycket. Genom kvalificera oss har vi också möjlighet att påverka utvecklingen av turneringen.

Han fortsätter sedan:

– Intresset för den har inte vuxit på samma sätt här i Sverige och det finns saker som vi anser måste ändras för att vi ska få med oss supportrarna.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!