Guldeffekten: Galna intresset har blivit ännu galnare

Årets guld verkar – i motsats till det Luleå Hockey vann 1996 – ha gjort att intresset ökat.
– Det är helt galet, säger Luleå Hockeys biljettansvarige Joakim Darhammar.

"Samtidigt som det är roligt att intresset är så stort känns det tråkigt att säsongskorten inte räcker till alla", säger Joakim Darhammar.

"Samtidigt som det är roligt att intresset är så stort känns det tråkigt att säsongskorten inte räcker till alla", säger Joakim Darhammar.

Foto: Simon Eliasson

Ishockey2025-05-26 07:20

Säsongen efter 1996 års guld sjönk Luleå Hockeys publiksnitt från 4 561 till 3 993.

– Jag var inte med då, men en del kände kanske att målet var nått. Försäljningen dippade i alla fall till både privatpersoner och företag, säger Joakim Darhammar.

– Fast några sådana tendenser har vi inte märkt av i år, tillägger han.

När försäljningen av dem tog fart efter pandemin beslutade Luleå Hockey sig för att inte sälja mer än 4 000 säsongskort.

– Det är genom lösbiljettsförsäljningen vi säkrar återväxten på läktarna. Sedan nyttjar säsongskortsinnehavarna inte restaurangerna på samma sätt, så vi behöver lösbiljetsköparna för att fylla dem, säger Joakim Darhammar.

Att de nu har höjt priserna på säsongskorten med tio procent verkar inte avskräcka deras anhängare.

– De flesta har varit förstående. Vi har ju haft en inflation på 22 procent de tre senaste åren, men säsongskortspriserna har bara gått upp med 15 procent och sist jag kollade var det 1 500 personer som stod i kö för att köpa ett. Det är helt galet, säger Joakim Darhammar och berättar att det var mellan 700 och 800 som köade vid den här tiden förra året.

Det brukar bara vara några få procent som inte förnyar sina årskort och många av de 1 500 som står i kö för att köpa ett kommer få fortsätta vänta.

– Det var en del som bad om att få skjuta på betalningen och allt är inte sammanställt än. Så jag kan inte svara på exakt hur många vi kommer att kunna erbjuda ett säsongskort, men det handlar om ett par hundra, säger Joakim Darhammar.

– Samtidigt som det är roligt att intresset är så stort känns det tråkigt att säsongskorten inte räcker till alla, tillägger han.

De väljer att prioritera sina nu drygt 9 000 medlemmar.

– En del av de som står i kö har valt att bli medlemmar bara för att flyttas fram lite och det kommer att bli svårt att få tag på säsongskort och lösbiljetter till de hetaste matcherna för de som inte är det, medlemmarna har ju förtur till lösbiljetterna. När vi släppte dem i fjol blev det inga över till premiärmatchen eller derbyna, säger Joakim Darhammar.

Fakta

Så har Luleå Hockeys publikutveckling under åren i landets högsta serie sett ut:

2024-2025: 6 129 (- 6)

2023-2024: 6 135 (+ 135)

2022-2023: 6 000 (+ 1 316)

2021-2022: 4 684 (+ 4 134)

2020-2021: 550 (- 4 775)

2019-2020: 5 325 (- 38)

2018-2019: 5 363 (+ 416)

2017-2018: 4 947 (+ 51)

2016-2017: 4 896 (- 458)

2015-2016: 5 354 (+ 333)

2014-2015: 5 021 (- 69)

2013-2014: 5 090 (- 94)

2012-2013: 5 184 (+ 29)

2011-2012: 5 155 (- 71)

2010-2011: 5 226 (- 107)

2009-2010: 5 333 (+ 389)

2008-2009: 4 944 (+ 438)

2007-2008: 4 556 (- 75)

2006-2007: 4 631 (- 352)

2005-2006: 4 983 (- 151)

2004-2005: 5 134 (+ 476)

2003-2004: 4 658 (- 95)

2002-2003: 4 753 (+ 634)

2001-2002: 4 119 (- 170)

2000-2001: 4 289 (+ 219)

1999-2000: 4 070 (+ 150)

1998-1999: 3 920 (+ 114)

1997-1998: 3 806 (- 127)

1996-1997: 3 933 (- 628)

1995-1996: 4 561 (- 306)

1994-1995: 4 867 (+ 888)

1993-1994: 3 979 (- 310)

1992-1993: 4 289 (- 407)

1991-1992: 4 696 (+ 107)

1990-1991: 4 589 (- 40)

1989-1990: 4 629 (- 78)

1988-1989: 4 707 (- 144)

1987-1988: 4 851 (- 194)

1986-1987: 5 045 (+ 383)

1985-1986: 4 662 (- 859)

1984-1985: 5 521

Fotnot: Restriktionerna som infördes under pandemin påverkade Luleå Hockeys publiksiffror under 2020 och 2021 negativt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!