Han satsar i Europa: "Siktar på att vinna hela skiten"

För tre år sedan vann Viktor Johansson den nordiska serien i RallyX. Nu tar föraren från Älvsbyn sats i en ny Europaliga.
– Självklart siktar vi på att vinna hela skiten, säger han inför premiären i Portugal.

Viktor Johansson, från Älvsbyn, har haft lite stolpe ut i rallycross senaste par säsongerna. Nu tar han ny sats i nya RallyX Euro League, med sikte på att ta hem Europatiteln. "Självklart siktar vi på att vinna hela skiten", säger han.

Viktor Johansson, från Älvsbyn, har haft lite stolpe ut i rallycross senaste par säsongerna. Nu tar han ny sats i nya RallyX Euro League, med sikte på att ta hem Europatiteln. "Självklart siktar vi på att vinna hela skiten", säger han.

Foto: Andreas Elvstrand

Älvsbyn2025-03-19 05:30

Det är måndag kväll när vi träffar Viktor Johansson i hans garage hemma i Älvsbyn. Där filar på han på några sista detaljer på sin Mercedes 190 Evo. 

Bilen byggde han 2020 och såklart är den uppdaterad en del sedan dess, men efter en stark avslutning på RallyX Nordic ifjol (där Johansson blev totaltvåa) har det inför den här säsongen mest handlat om mindre justeringar.

– Vi tycker att vi hittat grundkonceptet, så nu har vi bara försökt utveckla och förenkla vissa saker. Att vinna en tävling är en sak, men ska man vinna en hel serie måste man få till bilen så att den håller och är lätt att underhålla, säger han. 

Dessvärre talar 33-åringen ur egen erfarenhet.

Han vann det nordiska mästerskapet 2022, men därefter har han haft oflyt. I slutet av säsongen 2023 fick han motorhaveri och sedan dröjde det en bra bit in på säsongen 2024 innan han hade en ny, väl fungerande motor på plats.

Peppar, peppar så slipper han strul 2025. Men i rallycross vet man förstås aldrig.

– Det kommer att smälla i förstakurvan och gå sönder saker, då gäller det att hinna repa allt innan nästa heat. Bilen ska vara någorlunda hållbar så att den inte åker runt som en glaskula på banan och går sönder vid minsta lilla kontakt.

undefined
"Det kommer att smälla i förstakurvan och gå sönder saker", säger Viktor Johansson och räknar med tajt och spännande racing i den nya Europaligan. Inte minst mot konkurrenten Simon Tiger, här tvåa i bild. (Arkivbild)

Och ännu viktigare blir det nu när han ska tävla i RallyX Euro League. Det är en ny tävlingsserie med premiär i Portugal den 29-30 mars.

– Normalt sett när vi är runt och tävlar kör vi ju buss. Då är det skönt att veta att alla reservdelar alltid är lastade, men nu när man packar får man tänka efter vilka delar som måste med, och allt kommer inte att rymmas heller.

Själv kommer Viktor Johansson, hans familj och team att flyga ner till Portugal. 

Bilen och alla tillbehör fraktas i förväg.

– Först hade jag inte tänkt köra den här serien, men sen erbjöd RallyX att de kunde ta ner bilen åt mig, förklarar Johansson och fortsätter: 

– De tar först bilen till Portugal och sedan vidare till Nederländerna inför tävlingarna som följer där. Därefter får vi hem den till Sverige igen. Allt för en rimlig peng. Det är det som gör det möjligt att vi kan göra den här resan.

undefined
Den här veckan lastar Viktor Johansson sin Mercedes och kör den till Nynäshamn. Därifrån kommer RallyX att frakta den vidare till Portugal för tävlingarna nästa helg.

Det är alltså nästa helg som deltävling 1 och 2 avgörs i Meixedo i de portugisiska bergen. Det blir ett spännande nytt äventyr för Viktor Johansson som mest är van att tävla hemma i Sverige och i våra närmaste grannländer.

– Jag har alltid velat tävla internationellt sedan jag började köra rallycross. Nu får jag göra det med en bil som vi själva har byggt, utifrån ens egen budget och möta de med liknande förutsättningar på en mer global arena. Det känns jättekul.

Klassen som han tävlar i heter "Open 2-wheel drive". I den ska bilarna vara serieproducerade och, som namnet antyder, såklart vara tvåhjulsdrivna. Om det är fram- eller bakhjulsdrift spelar däremot ingen roll. 

Själv kör Johansson bakhjulsdrivet vilket de flesta förarna i rallycross gör.

– Men vi får se hur det kommer att se ut i Portugal. I de här regionerna av Europa finns flera förare som tävlar med framhjulsdrivna bilar. Nu kommer vi att mötas, så får vi helt enkelt se vem som har det bästa paketet.

undefined
Viktor Johansson vill vinna när han tävlar, men i grunden kör han för att det är kul. Det är nog ett måste för att orka lägga ner alla timmar som krävs i garaget också.

Viktor Johansson har alltid varit seriös i sin satsning men främst ägnar han sig åt rallycross för att han tycker att det är roligt.

– I grund och botten handlar det om att ha kul. Vi är hela familjen som åker runt när jag tävlar, och nu får vi möjlighet att se Europa och världen lite mer, i stället för typ Strängnäs och Arvika som är de traditionella banorna vi brukar köra.

På tal om det var Älvsbyn en av orterna som fick anordna tävlingar i RallyX Nordic ifjol. Och nu får Älvsbyn fortsatt förtroende i nya RallyX Euro League. Detta när deltävlingarna 9 och 10 ska avgöras på Högheden den 28-29 juni.

Då hoppas Johansson såklart vara med i toppen av tabellen.

I slutändan är drömmen att ta hem EM-titeln.

– Självklart siktar vi på att vinna hela skiten, säger han.

– Nu har jag förutsättningarna att lyckas från start den här säsongen. Tiger (Simon) är största konkurrenten som jag ser nu, men sen får se vilka andra som dyker upp i Portugal och Nederländerna nu när det börjar. Det blir spännande.

Fakta:

Så körs RallyX Euro League 2025:

29-30 mars, deltävling 1-2 (Meixedo, Portugal)

26-27 april, deltävling 3-4 (Valkenswaard, Nederländerna)

9-10 maj, deltävling 5-6 (Riga, Lettland)

14-15 juni, deltävling 7-8 (Kausala, Finland)

28-29 juni, deltävling 9-10 (Älvsbyn, Sverige)

2-3 augusti, deltävling 11-12 (Nörager, Danmark)

9-10 augusti, deltävling 13 (Buxtehude, Tyskland)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!