På Arlanda uppmanas folk att vända och åka hem. Denna skribent fick den uppmaningen även i vintras när det var snökaos på Arlanda. Det visar på en väldig sned syn på varför flygen finns och behövs. Det går flyg till Luleå och Skellefteå för att folk bor i området, det är inte bara turister som ska norrut. Komma hem var precis det vi ville, och nekades, att göra då. Det är samma sak nu, men nu beror det inte på väder.

Har man inte flera dygn att lägga på att resa, vilket få har när man ska vara borta en kortare tid, så funkar det inte att färdas på något annat vis än flyg. En vän till en bekant i Stockholm sa en gång “Vadå, det måste ju vara lättare att låta bli att flyga inrikes än utrikes”. Det är mentaliteten hos många som inte lever med de avstånden vi gör här uppe. För många i storstäderna söderöver handlar flyga enbart om att ta sig utomlands för att ha det gött.

Strejken påverkar alltså inte bara ledsna semesterfirare. Flygen är förutsättningen för att hela Europa går runt. Pilotstrejken hos SAS, som ju är största aktör i Skandinavien, bidrar därmed till att hela arbetsmarknads- och affärsregionen norra Europa blir stum. Det spelar enorm roll, och ger ekonomiska effekter på fler näringar än bara flygbolaget i sig. Och flygen är som sagt särskilt viktiga för oss i norra Sverige.

Sverige är en stor ekonomi utifrån vårt låga invånarantal och hur glest vi bor. Utan flyg blir vårt land vingklippt. Även denna ledarskribent blev strandad söderut tills vidare. Lyckligtvis är skrivande ett jobb som går att utföra även från Stockholm, men tusentals resenärer har inte samma lyx, och inte heller ekonomi att pröjsa resa med konkurrenten Norwegian, som lägligt nog chockhöjde priserna på sina resor när SAS-strejken inleddes.

Detta är givetvis piloterna medvetna om. Hela poängen med att strejka är att visa hur viktig arbetet en gör är, och det är den extremaste åtgärd man kan ta till i förhandlingar. Och såklart har alla yrkesgrupper rätt att strejka. Men det är inte alltid de krav man går i strejk för är rimliga och arbetstagaren har faktiskt inte alltid rätt. Löneök på 13 %, exempelvis, är långt ifrån standard inom de flesta branscher.

Piloterna har förstås rimliga krav också. Att ha inflytande över sina arbetstider för att slippa arbeta upp emot sju helger i rad är givetvis en helt naturlig sak att vilja ha i en förhandling. Men en förhandling handlar om att ge och ta. Sist SAS piloter strejkade var tämligen nyligen, 2016, vilket i sig är kvitto på att förhandlingarna mellan arbetsgivare och anställda inte fungerar som det ska.

Det finns de som tror att de som strejkar alltid har rätt, bara för att det är en extrem åtgärd. Så är det inte. Det finns också de som suckar över strejken för att det sabbar just deras semesterplaner. Så självisk kan man inte heller vara. Frågan är helt enkelt inte helt enkel. Men faktum kvarstår att ju längre strejken pågår, desto länge kommer den drabba svensk ekonomi, svenska resenärer, och norra Sverige i synnerhet.