Norrbotniabanan räknas som ett stort projekt (över fyra miljarder) och därmed är Trafikverket på central nivå inblandad i projektet. Anders Strandberg, biträdande chef för stora projekt, var på plats i Umeå.
Omfattande planering
– Vi är redan igång med planeringen för byggandet av sträckan Umeå – Dåva. Vi planerar också för hur sträckan Umeå – Skellefteå ska delas in i järnvägsplaner. Det kan bli upptill tolv planer, men jag tror det blir färre, säger Strandberg och fortsätter:
– Vi ska också upphandla konsulttjänster för det arbetet. Det är inget att vänta på.
En järnvägsplan beräknas ta 1–2 år, men det finns alltid risk för överklaganden. Trafikverket hoppas att järnvägsplanerna för hela sträckan ska vara klar 2019.
– Det är många inblandade som berörs så det krävs mycket samråd och omfattande planering, säger Anders Strandberg.
Delvis besvärligt
Trafikverkets planerare, Urban Eriksson, har varit inblandad i sammanlagt sex järnvägsutredningar som berör Norrbotniabanan. Det faller sig således ganska naturligt att han är inblandad nu när de detaljerade järnvägsplanerna ska tas fram.
Hur ser terrängen ut för sträckan Umeå – Skellefteå?
– På sina ställen är den besvärlig. Det gäller exempelvis inledningen mellan Umeå och Sävar. Infarten till Skellefteå är också problematiskt. Sedan ska vi också besluta om korridorerna genom tätorterna, säger Urban Eriksson.