– Vi ser att fler åker tåg och att arbetspendlingen har ökat. Jag tror att många insett att man kan jobba på tåget i lugn och ro och samtidigt slippa bilkörning.
Det tar knappt en timme att åka tåg mellan de två städerna, men trots Botniabanans positiva effekter så är inte Hans Lindberg nöjd.
– Vi måste bygga Norrbotniabanan också. Det ligger i allas intresse att vi kan knyta ihop hela Norrlandskusten med järnväg och sedan vidare till Finland och Ryssland. EU ser det här som ett viktigt kommunikationsnod. Inte minst när det gäller godstransporter och här i norr har vi som bekant gott om råvaror, säger Hans Lindberg.
Statligt ansvar
Han är givetvis lika nöjd som Gusten Granström att Norrbotniabanan beviljats EU-medel för järnvägsplanerna, men han är ändå lite stressad.
– Vi måste komma igång under den här mandatperioden. Vi vet vad vi har, men inte vad vi får efter nästa val.
Det har diskuterat hur bygget av Norrbotniabanan ska finansieras, bland annat att näringslivet borde vara med och bekosta.
– Det tror vi inte på. Det bör vara ett statligt ansvar.
Oerhört viktigt
Om Norrbotniabanan byggs så blir Robertsfors första stopp.
– Det är en oerhört viktig fråga för oss. Vi är en liten kommun som kan få stor nytta av möjligheten till arbetspendling, säger kommunalrådet Patrik Nilsson.
Och Skellefteås kommunalråd Tomas Marklund ser bara fördelar.
– Definitivt och vi har åtagit oss att bygga ett resecentrum.