Musikhjälpen slog nytt rekord

Under temat "Barn är inte till salu" samlade "Musikhjälpen" in 74 miljoner kronor – vilket är lika med nytt rekord.

MUSIKHJÄLPEN. Kalle Zackari Wahlström, Farah Abadi och Molly Sandén från glasburen på Rådhustorget i Umeå där Musikhjälpen sänt non stop i Sveriges radio under en hel vecka.

MUSIKHJÄLPEN. Kalle Zackari Wahlström, Farah Abadi och Molly Sandén från glasburen på Rådhustorget i Umeå där Musikhjälpen sänt non stop i Sveriges radio under en hel vecka.

Foto: Erik Abel/TT

UMEÅ2017-12-17 20:31

586 000 genomförda arrangemang under den veckolånga kampanjen är också rekord, jämfört med i fjol då det redovisades 49 insamlade miljoner och 312 000 engagemang.

På söndagskvällen klockan 19.32 släpptes "Musikhjälpens" programledare Farah Abadi, Molly Sandén och Kalle Zackari Wahlström ut ur glasburen på ”Kärlekens torg” i Umeå – där de rattat direktsändningar under sex dygn.

Den mest önskade låten under veckan var "Perfect" med Ed Sheerhan och den mest önskade artisten blev Kent.

Auktionen som drog in mest pengar var Gröna Lunds som budades hem av Markoolio och Tobbe Trollkarl.

De digitala bössor som skramlade in mest blev "Julius och Björnhjälpen" och "Med kärlek från Hofors" och den tävling som inbringade mest blev "Hälsa på hos Shellback och Max Martin i LA".

– Vi är så glada över publikens stora engagemang som visar att Sverige slutit upp i kampen mot barnsexhandel. Det känns viktigt att vi lyckats sätta ljus på en tyst katastrof. Att vi slagit rekord i både pengar och engagemang är helt otroligt, säger Julia Blomberg, projektledare för "Musikhjälpen".

Hela Sverige har stöttat Musikhjälpens insamling

På sajten hjältar.musikhjälpen.se finns alla engagemang som har anmälts inför och under Musikhjälpen-veckan.

Musikhjälpen är ett samarbetsprojekt mellan Sveriges Radio, Sveriges Television och Radiohjälpen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om