Det var en stor hop av reflexvÀstklÀdda deltagare som lotsades över jÀrnvÀgen intill Martin och servera i UmeÄ. DÀr bakom gÄr redan den gamla jÀrnvÀgen förbi, men snart ska en vÀxel monteras och en bana fortsÀtta norrut mot DÄva och SkellefteÄ. PÄ plats var en del socialdemokratiska politiker och kommunalrÄd, media och representanter för Trafikverket.
HÀr fanns Àven Norrbotniabanegruppens projektledare Elisabeth Sinclair.
â Det Ă€r en glĂ€djens dag nu nĂ€r allt arbete bĂ€r frukt. Vi har brottas med detta i 24 Ă„r men nu börjar resultaten komma, sa hon.
Hon pÄpekar att jÀrnvÀgsplanerna till SkellefteÄ ligger inne för att faststÀllas, vilket planeras bli klart vid Ärsskiftet. Men Àn Àr inte arbetet klart.
â Vi mĂ„ste vara pĂ„ tĂ„. Först nĂ€r sista rĂ€lsen Ă€r lagd pĂ„ hela Norrbotniabanan kan vi luta oss tillbaka. Men resten kommer att ta betydligt kortare tid Ă€n 24 Ă„r, tillade hon.
Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana höll tal först.
â Det Ă€r en historisk milstolpe för oss att kunna lĂ€gga den symboliska rĂ€lsen. Norrbotniabanan Ă€r viktig för industrisatsningarna i Norr- och VĂ€sterbotten men ocksĂ„ för hela Sverige. Den möjliggör billigare och miljövĂ€nligare transporter och kopplar ihop regionerna med resten av landet. Vi kommer att kunna resa smidigt och grönt i minst hundra Ă„r framöver, sa han.
Tomas Eneroth var med nÀr första spadtaget togs och nu fick han Àven lyfta pÄ första rÀlsen.
â Vi Ă€r mĂ„nga som lĂ€ngtat efter den hĂ€r dagen, som efter en födelsedag. Det Ă€r nĂ„got helt unikt att vara pĂ„ plats nĂ€r vi bygger ny jĂ€rnvĂ€g. De nĂ€rmaste decennierna kommer Sverige att vara ett jĂ€rnvĂ€gsbyggarland. Det skapar hopp om att klimatsomstĂ€llningen Ă€r möjlig, sa han.
Han anser att banan redan borde vara byggd.
â Vi lĂ€gger nĂ€rmare 15 miljarder för att detta ska bli möjligt, sa han.
Han tillade:
â Min ambition Ă€r att planeringstiden ocksĂ„ ska kortas och dĂ€rför har regeringen skjutit till extra pengar för att klara planeringsarbetet pĂ„ lĂ€nsstyrelserna. Det handlar om drömmar, hopp och framtid. Det hĂ€r Ă€r mitt favoritprojekt.
Vid Norrans valchatt med gruppledarna fick Moderaten Andreas Löwenhöök frÄgan om Norrbotniabanan kommer att bli försenad. Andreas svarade:
"Socialdemokraterna lovade att Norrbotniabanan skulle börja byggas redan 2014. Det har gÄtt 8 Är sedan dess och Ànnu Àr inte en centimeter rÀls i backen. Nu ÄteranvÀnder de samma vallöfte igen, samtidigt som de ska bygga ut höghastighetsjÀrnvÀg i södra Sverige. BudgetmÀssigt hÄller det inte. Jag tror att vi tyvÀrr kommer att bli dragna i nÀsan ytterligare Àn gÄng, trots att S kommer att hÄlla presskonferenser om att det nu Àr pÄ gÄng."
Norran bad Tomas Eneroth kommentera chatten.
â Det var det dummaste jag har hört. Alla ser ju att vi bygger Norrbotniabanan. Vi lĂ€gger första rĂ€lsen och har avsatt miljarder för detta. DĂ€rför Ă€r det viktigt att fĂ„ rĂ€lsen pĂ„ plats sĂ„ Moderaterna inte kan riva upp den.
SÄ det Àr sÀkert att den byggs nu?
â Det enda som kan Ă€ventyra det Ă€r att Moderaterna river upp detta. Norrbotniabanan var med i infrastrukturplanen 2005 men togs bort nĂ€r det blev maktskifte 2006. Hade de inte rivit upp beslutet hade vi kanske haft invigning av banan i dag istĂ€llet. Det Ă€r synd att han gör partipolitik av en sĂ„ viktig infrastruktursatsning.