Under nio dagar tävlar 800 utställare i 500 montrar om att kursa allt från ost, till husbilar i mångmiljonklassen. Beräkningar visar att under Noliaveckan handlas det för 400 miljoner kronor. Dennis Furtenbach driver Excentrum i Älvsbyn och han och hustrun Gabrielle visar seniorfordon som han föredrar att kalla det.
– Vi tog in dem förra året för att komplettera vår andra verksamhet med försäljning av kök, hund och kattmat och timrade grillplatser, säger Dennis Furtenbach som såg elskotern vid en jaktmässa i Falun.
– Jag tog hem tre stycken. Det gick bra. Hittills har vi sålt 12-13 fordon, enbart under Nolia i Piteå sålde vi sex elskotrar.
Stig Gustafsson i Munksund, säljer olika typer av avloppsystem, som filteranläggningar och där de förbränningstoaletter som kommit ut på marknaden blivit en bästsäljare.
– En skitbra sak. Det är bra fart på försäljningen. En av de här är från början en utbåtstoa, säger Stig Gustafsson, som också har uppdrag att åka runt Norrbotten och Västerbotten att serva byggnader med avlopp som finns på rastplatser.
Tokig produkt
Johan och Leif Fjellström som driver Malco på Annelund är generalagent för japanska sågar och trogna Noliaförsäljare.
– När jag började med sågarna trodde folk jag var tokig, men det har blivit en succé, säger Leif Fjellström, som har Clas Ohlson i Insjön som stor kund.
Under åren har Stora Nolia utvecklats till Sveriges näst största utställare av husbilar och husvagnar, bara Elmia är större. Polarvagnen i Dorotea exponerar tio av 2016 års vagnar.
Säljaren Fredrik Mattsson säger att husvagnsbranschen har haft tunga år där försäljningen av husbilar gått om och där den utländska importen blivit ett allt större hot mot svenska tillverkare. Guldåren är över, i år tillverkar Polarvagnen 330 vagnar och har varslat 30 anställda.
– Men vi ser en liten ökning där alltfler väljer att ta E-körkort, eftersom tendensen är att folk köper allt större vagnar, säger han.