VÀgfiaskot vÀxer lÀngs nybygget

Vintern har inte varit snĂ€ll mot vĂ€g 555 mellan Älvsbyn och Sikfors. BelĂ€ggningen har krackelerat pĂ„ flera stĂ€llen lĂ€ngs strĂ€ckan.

Foto: Christoffer Markström

TvÀrÄn2016-04-12 17:45

I höstas rapporterade PT om problemen med den nya TvÀrÄvÀgen. Bara veckor efter att arbetet var fÀrdigt började vÀgen att smula sönder.

VÀrst var det i höjd med SnÄrbÀcksliden dÀr det var stora hÄl i asfalten.

Huvudentreprenören BDX anlitade LemminkÀinen för att göra belÀggningen. Andreas Wiklund, arbetschef för belÀggning i Norra Norrland, menade att nÄgot mest troligt hade gÄtt snett med en last eftersom det handlade om cirka 90 meter.

Vidare slog han fast att asfalten uppfyller kraven och att den inte borde gÄ sönder pÄ fler stÀllen.

BDX-platschefen Rolf Sjögren menade att vĂ€gen skulle klara vĂ„ren utmĂ€rkt – men höstens skador var ingenting jĂ€mfört med hur vĂ€gen ser ut i dag. Allt fler platser lĂ€ngs strĂ€ckan Älvsbyn-Sikfors Ă€r skadade och mellan TvĂ€rĂ„n och Sikfors hittar man den allra vĂ€rsta.

Ebbe HÀggström bor i TvÀrÄn och har följt projektet pÄ nÀra hÄll. Han var skeptisk till att det skulle bli av innan bygget drog i gÄng, men helnöjd över resultatet nÀr allt var klart.

– Man stod ju och hyllade allt i höstas, och sĂ„ ser det ut sĂ„ hĂ€r nu. Det Ă€r hemskt, sĂ€ger han.

Han ifrÄgasÀtter belÀggningen.

– Man Ă€r ju ingen vĂ€gingenjör, men det mĂ„ste ju vara nĂ„got som Ă€r fel. Det Ă€r pĂ„ sina hĂ„ll kanske tre centimeter tjock asfalt, om man nu kan kalla det asfalt. Det hĂ„ller ju inte med den tunga trafiken som Ă€r hĂ€r, det förstĂ„r man ju.

Han fördömer att kvalitén hamnar i andra hand.

– Det Ă€r ju det att allt ska vara sĂ„ billigt, och dĂ„ biter du dig sjĂ€lv i tummen. Det Ă€r bĂ€ttre att det fĂ„r kosta lite, men att det stoppar lĂ€ngre. Annars blir det Ă€ndĂ„ dyrare i slutĂ€ndan, sĂ€ger Ebbe HĂ€ggström.

Trafikverkets projektledare Anna Wallström lovar ÄtgÀrder.

– SĂ„ hĂ€r ska det inte se ut, det Ă€r vi alla överens om. Vi diskuterar med entreprenören och vi har bra samarbeten dĂ€r.

Men det kan dröja.

– Vi ser till att lappa det nu, men det blir en större översyn nĂ€r kĂ€rlen slĂ€ppt. För att belĂ€gga mĂ„ste kĂ€rlen slĂ€ppa ytterligare, sĂ„ man ska inte förvĂ€nta sig nĂ„gra större Ă„tgĂ€rder före midsommar, sĂ€ger Anna Wallström.

Hon Àr dock inte förvÄnad över att skadorna har ökat sedan i höstas.

– Eftersom belĂ€ggningen inte höll mer Ă€n ett par veckor sĂ„ kunde man ju vĂ€nta sig att det skulle bli vĂ€rre nu i vĂ„r. Men vi mĂ„ste ta fler prover för att se vad det kan bero pĂ„. Det Ă€r ju utspritt över strĂ€ckan, sĂ„ det Ă€r en del vi mĂ„ste kolla, sĂ€ger Anna Wallström.

Som till exempel?

– Man la belĂ€ggning under tvĂ„ tillfĂ€llen. DĂ„ fĂ„r man kolla om det var nĂ„gon skillnad vid de olika tillfĂ€llena. Vi ska Ă€ven kolla bĂ€rlaget under och vilka tĂ€kter de Ă€r frĂ„n. Sedan fĂ„r vi jĂ€mföra dem och se om det Ă€r nĂ„gon skillnad pĂ„ tĂ€kterna.

NSD uppmĂ€rksammade ett liknande fall lĂ€ngs riksvĂ€g 97 mellan SvartlĂ„ och Harads i veckan. DĂ€r har vĂ€gen spruckit och de som bor lĂ€ngs strĂ€ckan vittnar om att underlaget bitvis Ă€r sĂ€mre Ă€n före nybygget. Även dĂ€r Ă€r BDX huvudentreprenör och har anlitat LemminkĂ€inen för belĂ€ggningen.

– Det ska vi givetvis kolla upp, sĂ€ger Anna Wallström.

Mer vill hon inte kommentera förrÀn man tagit nya prover i maj.

I veckan har BDX lappat och lagat vÀgen provisoriskt.

– Det Ă€r ju skandal att man ska behöva lappa en ny vĂ€g efter nĂ„gra mĂ„nader. Det ser ut som att bĂ€rlagret har kommit fram pĂ„ vissa stĂ€llen. Vi fĂ„r verkligen hoppas att de ordnar det hĂ€r, sĂ€ger Ebbe HĂ€ggström.

Nya TvÀrÄvÀgen

MÄlet har varit att genomföra bÀrighetsÄtgÀrder för att öka vÀgens standard till högsta bÀrighetsklass Äret runt.

Ytterligare ett led har varit att förbÀttra trafiksÀkerheten och transportkvaliteten.

I genomsnitt trafikeras strÀckan av drygt 800 fordon per dygn. Cirka tio procent Àr tunga fordon.

Kostnaden för genomförandet ligger pÄ cirka 40 miljoner kronor, inklusive projekteringskostnader.

KĂ€lla: trafikverket.se

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om