Dan Holmgren köpte Buicken i augusti 2009. Därefter beskriver hustrun Maria att han försvann (utom när han var i bageriet) in i garaget, för att två år senare komma ut med en fint renoverad Buick.
- Han är så envis, ler Maria, som är lika bilintresserad och som tycker att det är roligt att glida i Buicken på både korta turer och längre resor till bilträffar.
I sommar kommer parets 57:a att synas i Badhusparken, och de åker till en stor bilträff i Rättvik.
Hittade på Blocket
Dan Holmgren körde en Dodge Challenger under 1970-talet. Känslan och lusten att köra jänkare har alltid funnits där och för ett par år sedan började han söka efter en bil att renovera trots att han aldrig gjort det tidigare.
- Två veckor innan det här köpet var jag på väg att titta på en körbar Cadillac 1956 då jag hittade Buicken på Blocket, säger Dan Holmgren, som åkte till Luleå för att se på bilen.
Ja bil och bil ...
- Förutom ramen med två hjul och karossen kom den hem i lådor och askar. Dan hade dem överallt, säger Maria.
- Jag köpte bilen mot bättre vetande och förstånd, säger Dan Holmgren, som berättar att det nog var bra att han inte visste vad han gav sig in på.
Och han slutade inte baka för att Buicken kom till bageriet på Trundön.
- Jag klev som vanligt upp fem för att baka vilket jag gör till tolv. Sedan fortsatte jag med bilen, berättar Dan Holmgren under tiden vi dricker kaffe ute på hemgården på Trundön.
Tusentals arbetstimmar
Buicken står parkerad i skuggan. En vacker bil med sköna linjer, resultatet av tusentals arbetstimmar.
Det första han gjorde var att palla upp karossen, och sätta ramen med hjul i garaget där den fick nya bromsledningar. Han demonterade inredningen och sedan vidtog jobbet att få bort all underredsmassa.
- Hur jobbigt som helst, säger Dan, som också blästrade karossen invändigt.
Och så inleddes det mödosamma arbetet med att få bort all rost.
- När jag började föll golvet i princip ut. Jag var tvungen att kapa bort dålig plåt och svetsa in ny. Det tog ett helt år att befria karossen från all rost, det är konstigt att den rostat så mycket eftersom bilen gått i Kalifornien.
Samtidigt lämnades den 300 hk kraftiga V8an till Piteå Motorslip för renovering.
Buicken fick nytt elsystem och under våren 2010 lackade Dan bilen helt själv.
- Det blev bra, konstaterar Dan Holmgren, som kunde lyfta karossen på chassit under våren 2010, då fanns både motorn och växellådan på plats.
Provkörning
Maj 2010 var Buicken klar för provkörning och 7 juni skulle den besiktigas.
- Det blev lite panik när bakhjulslagren började låta ett par dagar före besiktningen.Det blev rusning men jag lyckades på tag i nya lager och vi kunde besiktiga med ett rakt streck i protokollet.
- Nej jag var fast besluten att fullfölja, säger Dan Holmgren, innan han bjuder PT på en rundtur efter Trundövägen, vill han använda den bil som kom tvåa i Krantz Challenge people choice i Haparanda förra året.
- Det här är ingen utställningsbil. Jag har byggt den för att användas, säger Dan Holmgren, som nu är sugen på något nytt att renovera.
- Jag skulle vilja få tag i en bra Dodge Challenger. En muskelbil för att komplettera glidarbilen, säger bagaren på Trundön.