Arrangörerna hade satt ett tak på 50 deltagare. Kvällen före kom tre avhopp av norrmän som inte kunde korsa gränsen på grund av ovädret.

– Vi fick tag på två ersättare från väntelistan, så 49 startade, berättar Johan Sadelius som tillsammans med Joakim Armgren både hittat på tävlingsformen och arrangerar den.

Djup snö

Artikelbild

| Skoterförarna var förberedda på vedermödor och hade med sig dricka, i säck på ryggen.

I år var det minst sagt tuffa förhållanden. Hur mycket djup och lös snö som helst. 10 kontroller för männen, fem för kvinnorna.

Sex av 46 startande män tog alla tio kontrollerna. Ettan och tvåan i tjejklassen, Mia Andersson, Hammerdal, och Helena Jonsson, Järpen, körde tillsammans och tog två kontroller.

– Vi åker mycket skoter och hade egentligen ingen aning om vad vi förväntade oss. Så här efteråt känns det roligt och det var ett roligt koncept. Men vi skulle ha haft bättre kartor i våra GPS:ar, och så skulle det ha varit bra med lite lokalkännedom, sa Mia Andersson som menade att en spade är bra att ha med.

– Vi satt fast mycket.

Artikelbild

| Simon Flinkfeldt gjorde ett eget vägval från starten och var den som först körde över Akkelissjön.

"Inte stressa"

Herrsegraren André Sundström från Arvidsjaur poängterar vikten av att inte stressa.

Artikelbild

| Flera valde att följas åt efter den gemensamma starten. Det är bra med hjälp om man kör fast.

– Man vinner inte mycket med att köra fort på en led. Där passar jag på att vila istället. Istället gäller det att planera. En fastkörning kan ju kosta minst 45 minuter. För att klara vätskebalansen och energiintaget hade André med sig 2,5 liter vatten med snabba kolhydrater samt chokladgodis i form av Snickers.

André Sundström och kompisen Andreas Lundberg hade en plan att köra tillsammans. Men redan innan första kontrollen hade de tappat bort varandra.

Artikelbild

| Vid bakvalet i nordvästra änden av Akkelissjön började äventyret och tävlingen på allvar.

– Jag har sågat hela dagen, jag har nästan nött upp sågen efter alla granar jag hamnat under, förklarade Andreas.

Haverier

Artikelbild

| De tävlande gillar lössnö och fick sitt lystmäte. Ibland såg det ut så här.

Rickard Åberg var i topp i fjol. I år blev det en 14:e plats och sju kontroller.

– -Egentligen gick det bra med navigeringen och jag var pigg i kroppen. Men jag hade två haverier.

Artikelbild

| Rickard Åberg gör tummen upp då har trycker sig genom granskogen vid Akkelisfjällets fot.

Simon Flinkfeldt, Arjeplog tog andra platsen och Simon Lindahl tredje. De samkörde delvis och hade stor hjälp av varandra då de körde fast.

– Vi var ungefär lika snabba, sa Simon Flinkfeldt som gav nyckeln till framgång i tävlingsformen.

Artikelbild

| Vädret växlade under dagen, från underbart solsken till snöstorm.

-Det är många moment, man måste kunna navigera, köra skoter och göra bra vägval.

Mats Persson från Storuman som tidigare tävlat i skotercross och enduro gillade tävlingsformen.

Artikelbild

| André Sundström, Arvidsjaur.

– Man vet inte om man klarar av det och visst gör man irrfärder. Men jag var för dåligt rustad då jag inte hade skoterledskartan i GPS:n och så frös slangen till drickat jag hade i säcken.