Svensbyn får g/c-väg

Ingen gång- och cykelväg mellan Vitsand och Svensbyn i länstransportplanen, men enligt Trafikverket är planen fortfarande en 2+1-väg med g/c-vägen vid sidan om.

Väg 373. Ombyggnationen av väg 373 mellan Vitsand och Svensbyn påbörjas troligen inte förrän 2021, men enligt Trafikverket så ingår en fristående gång- och cykelväg i projektet.

Väg 373. Ombyggnationen av väg 373 mellan Vitsand och Svensbyn påbörjas troligen inte förrän 2021, men enligt Trafikverket så ingår en fristående gång- och cykelväg i projektet.

Foto: Jens Ökvist

Svensbyn2017-10-16 20:00

Region Norrbottens förslag till ny länstransportplan för 2018-2029 är just nu ute på remiss. I planen återfinns den avslutande delen (Vitsand-Svensbyn) som är kostnadsberäknad till 120 miljoner kronor. I länstransportplanen nämns att sträckan saknar gång- och cykelväg, men att det saknas pengar till detta.

”Det är inte en del i projektet. Det görs mycket gång- och cykelåtgärder i en sån plan, men det kopplas ofta till prioriteringar som respektive kommun gör” sa Ulrika Nilsson, länsplaneupprättare på Region Norrbotten, till PT i förra veckan.

Ett besked som inte minst fick Svensbyborna att reagera. Vid ett informationsmöte med trafikverket i vintras så var budskapet nämligen det motsatta, att en g/c-väg ingår i projektet.

Så vad gäller, Trafikverket?

– Det finns inga ändrade direktiv. Jag jobbar efter planen som är en 2+1-väg med en fristående parallell gång- och cykelväg, säger Gun-Marie Mårtensson, projektledare på Trafikverket.

Det innebär en g/c-väg fram till Svensbykorsningen och 2+1-väg fram till Roknäskorsningen.

Mårtensson är förvånad över Region Norrbottens förslag till länstransportplan där g/c-vägen inte ingår i projektet, men hon hänvisar vidare till Johanna Jakobsson, åtgärdsplanerare på Trafikverket.

– Det som hänt är att flera projekt blivit dyrare under planeringsstadiet. Det är inget ovanligt, men det innebär att vissa projekt skjuts framåt. Nu är projektstart för sträckan Vitsand- Svensbyn planerad till 2021.

Det har tidigare talats om cirka 80 miljoner för projektet, men nu är det kostnadsberäknat till 120 miljoner och det kan bli mer än så. Men då ingår g/c-vägen.

Den första etappen mellan E4 och Vitsand har stått färdig under en tid. Här finns en grusad g/c-väg vid sidan om som Piteå kommun får skötselansvar för, enligt Johanna Jakobsson.

Den andra etappen mellan Vitsand och Svensbyn är alltså planerad att påbörjas 2021. Vägen, 373, breddas, mötessepareras och förses med omkörningsfält. Anslutningarna ses över och antalet småvägar som ansluter minskas. Dessutom en gång- och cykelväg.

Ibland går kommuner in med pengar för att påskynda projekt eller för att säkra en g/c-väg, men det är inte aktuellt enligt Brith Fäldt, ordförande för samhällsbyggnadsnämnden.

– Nej, det är inte vårt ansvar, men jag är glad att Trafikverket slår fast att gång- och cykelvägen ska byggas. Om än det skjuts framåt. Vi har väntat länge, men bättre sent än aldrig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om