Liv lär ut konsten att bemöta

I dagens samhälle förväntar vi oss att bli bemötta på ett bra sätt. Det skriver författaren Liv Larsson om i sin nya bok, "Bli ett bemötandeproffs".- Grejen är att jag tror att alla är det redan men när vi är stressade och behöver kunskapen som bäst, då glömmer vi bort den, säger Liv Larsson.

"Bli ett bemötandeproffs" är Liv Larssons senaste bok. Som inspirationskälla för boken ligger förhållningssättet nonviolent communication, giraffspråket, i grunden, som hon är utbildad i.

"Bli ett bemötandeproffs" är Liv Larssons senaste bok. Som inspirationskälla för boken ligger förhållningssättet nonviolent communication, giraffspråket, i grunden, som hon är utbildad i.

Foto: Maria Johansson

SVENSBYN2011-12-01 06:00

Hon ser boken som ett verktyg att genom konkreta tips hjälpa människor hur man ska bemöta en person på bästa sätt, utan att offra sig själv. Det är ingen som har råd att vara otrevlig i framtiden, menar hon, och syftar på dem som bemöter andra människor i en professionell roll.

- Det jag tänkt på är att det är otroligt många yrken som är beroende av det möte som blir, det är en viktig bit, säger hon.

Konkurrensfördel
- Blir jag inte bra bemött är jag inte villig att gå tillbaka. Det kostar pengar, förklarar Liv Larsson.

Många möter människor via sina arbetsplatser och där ser hon bemötandet som en viktig konkurrensfördel.

- En fordonstekniker eller en tandläkare, räknar hon upp som exempel.

Om de bemöter sina kunder väl, är chansen stor att de återkommer, förklarar hon.

Viktig kommunikation
Kommunikationen och mötet människor emellan är en viktig del och det är något som Liv Larsson fokuserar på. Om kommunikationen inte fungerar uppstår stress och kan resultera i en konflikt.

Hon vill genom boken ge tips som påminner om hur en individ ska agera, oavsett om det är något som redan har skett eller för att förebygga en konflikt.

- Det handlar om vilka saker man aktivt kan göra för att komma på banan igen.

Behov är en gemensam faktor människor emellan och det spelar in i Liv Larsson tänk.

- Det handlar om att möta varandras behov och att lära sig se vilka behov vi har och hur de ska bli bemötta.

Att säga nej
Som inspirationskälla för boken ligger förhållningssättet nonviolent communication, giraffspråket, i grunden, som Liv Larsson är utbildad i.

Och när hon håller utbildningar kommer ofta frågor om bemötande upp. Ett exempel är hur en yrkesverksam ska säga nej på ett bra sätt och ändå behålla kontakten.

Att ha ett nej som en inbjudan till en fortsatt dialog, tipsar hon om.

- Nej, det går inte - men ska vi prata vidare om vi kan göra något annat, säger hon som ett exempel.

Och om man inte kan annat än att säga nej.

- Då är det viktigt att säga nej tidigt för om man ändå inte kan leverera i slutändan, då kan det bli spänt, säger Liv Larsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om