De är minst sagt luttrade, byamännen i Svensbyn.
- Vi förstår inte varför inget händer, säger Harry Bäcklund, talesman i frågan.
Följetong
Väg 373, eller Arvidsjaurvägen som den också brukar kallas, har blivit något av följetong för byborna.
Sedan mitten av 1980-talet har det funnits planer på att åtgärda en cirka fem kilometer lång vägsträcka, från Vitsand till avfarten mot väg 510, in till Roknäs.
Men än har inget hänt.
Detta trots att det plöjts ner pengar i förstudier och inte mindre än tre vägutredningar där projektet förordats.
- Nu är en fjärde på gång, berättar Harry Bäcklund.
Vad den resulterar i vill inte Harry Bäcklund gissa.
- Självklart vill vi att det här nu ska genomföras. Det här är en tungt trafikerad väg med cirka 3 200 fordon som passerar varje dygn. Av dessa är ungefär 250 tunga fordon, timmerbilar och godstransporter, säger han.
Trafikfarlig
Nuvarande vägbredd gör sträckan direkt farlig ur trafiksäkerhetssynpunkt.
- Det finns ingen vägren så för fotgängare eller cyklister är den direkt livsfarlig, konstaterar Harry Bäcklund.
Gång på gång återkommer Bäcklund till det faktum att den aktuella vägsträckan som objekt är prioriterad för åtgärder. I länsstyrelsens egen länsplan, ligger projektet på tredje plats till en kostnad av nära 29 miljoner kronor.
- Återigen, ingenting händer, säger Harry Bäcklund och skakar på huvudet.
Byamännen frågar sig samtidigt hur Trafikverket resonerar när verket genomför projekt.
- Nyligen åtgärdades vägen genom Lillpite för 13,5 miljoner kronor. Varifrån kom dessa pengar, undrar Bäcklund.
- Lillpiteprojektet finns dessutom inte heller med någonstans i deras utredningar eller planer.
Inte avundsjuk
Harry Bäcklund och byaföreningen är medvetna om att funderingarna kan uppfattas som ett stänk av missunnsamhet eller rent av avundsjuka.
- Det är inte så vi resonerar. Åtgärden är jättebra för Lillpiteborna. Vi vill få reda på hur det plötsligt finns 13,5 miljoner till ett vägprojekt som inte finns med på någon prioriteringslista och där inte ens kommunen känner till något trots att den är remissinstans, säger Bäcklund.
För byaföreningens del handlar det därför nu om att sätta ytterligare rejält fokus på väg 373.
Enligt länsstyrelsens plan ligger den alltså på tredje plats och skulle kunna komma att åtgärdas åren 2013 till 2015.
Men helt säkert är det inte, enligt Harry Bäcklund.
- Nej, det finns förbehåll. Får Trafikverket bara 75-procentigt statsbidrag ligger den ytterligare år bort, mellan 2016 och 2021, säger han.