Från en dag till en annan eller från en vecka till en annan är vi hyfsat väderberoende. Men vad vi har kunnat se från en säsong till en annan skiljer det sig inte så mycket, säger Christer Fogelmarck, koncernchef för Parks and Resorts.

Hittills har antalet besökare på Gröna Lund i Stockholm, som är koncernens största dragplåster, backat 3 procent jämfört med i fjol. Även nöjesparken Furuvik har tappat 4 procent. Skara Sommarland, som har Skandinaviens största vattenpark, har tappat 23 procent jämfört med samma period i fjol.

Kolmården vinnare

På vinnarsidan har Kolmården, som saknar badmöjligheter, ökat 22,5 procent sedan öppningen vid påsk.

Koncernen har låtit samköra besöksstatistiken för de senaste tio åren med SMHI:s väderstatistik och kom fram till att Kolmårdens djurpark är den anläggning som visat sig vara mest känslig för värme.

Det är förklaringen till att Kolmården är så pass mycket upp i år. Det är också förklaringen till att Skara sommarland är så pass mycket ner.

Konkurrenten Liseberg har hittills haft drygt en miljon besökare, vilket är cirka fem procent färre än i fjol. Vice vd Tina Resch skyller detta på den kalla och blöta starten på sommaren.

Enligt henne är vädret den enskilt största riskfaktorn för branschen. Optimalt väder är det när det är uppehåll – men inte så varmt som i fjol

Det är badväder som är vår stora konkurrent. Runt 19, 20 grader är ett optimalt väder, precis som vi har haft det under de senaste två veckorna, säger hon.

Totalupplevelse viktig

Övriga faktorer som påverkar lönsamheten är till exempel konjunkturläget och förändrade preferenser bland besökarna. Enligt Christer Fogelmarck går trenden globalt mot längre vistelser.

Trenden i hela vår bransch är att vi måste utveckla en totalupplevelse bestående av både bestående av både god mat, härliga parker och bra boende. Om inte vi har en bra upplevelse och något som lockar så kommer inte besökarna oavsett vädret.