Biljetterna till Älvsbyns fjärde näringslivsgala var slutsålt långt i förväg. Lördagens arrangemang på Storforsens hotell satte entreprenörerna i strålkastarljuset och prisade framträdande företagare för sina insatser. Juryns motiveringar lyder:
Årets rookie blev Helenas dammode AB:
"Lisa Lundström och hennes personal har med varsam hand förändrat det anrika företaget till en ny och fräsch butik med utbud för alla åldrar. Det är en modern variant av butiken och bemöter gammal som ung på ett professionellt sätt så att alla känner sig välkomna".
Donald Årets senior
Årets senior blev Donald Johansson, Älvsbyhus.
"Som person har han utvecklat ett företag med en tydlig företagskultur.
Genom sitt ledarskap har han vunnit respekt i såväl Älvsbyn, Norrbotten som i Norden. Dessutom har han med sina kunskaper och engagemang varit en stor tillgång till Älvsbyns utveckling via sitt arbete i företagar- och idrottsföreningar."
Årets ambassadör blev Randolf Eriksson, näringslivsutvecklare på Älvsbyns kommun.
"Han har visat ett engagemang utöver det vanliga. Med sin ständigt brinnande låga har han satt Älvsbyn på kartan i film- och musikbranschen. Dessutom har han utvecklat Storforsen till ett välordnat och välbesökt turistmål."
Hållbar utveckling
Årets pärla, folkets val, blev Kjell Öhmans Trävaru AB med 55 procent av rösterna.
"Ett företag som har vuxit i tre generationer och anpassat sig efter kundernas behov. Med sitt förtroendeingivande och lågmälda ledarskap skapar de en trygghet hos sina kunder."
Årets hållbar utveckling vann Ulf Burström, Älvsby Pärlan AB
"Med sitt engagemang för lokalproducerade råvaror har företaget visat känsla för samhällets hållbarhet. Bojkotten av partnerns EMV-mjölk, till förmån för det närproducerade alternativet, visar på handlingskraft. Dessutom finns det alltid utrymme för lokalproducerade råvaror vid butikens arrangemang."
Årets företagare blev Kent och Stefan Johansson, Älvsbyhus
"Med sitt ledarskap har de drivit ett företag som står stabilt och levererar resultat i hård konkurrens och vid svår lågkonjunktur. Dessutom har de anpassat företaget efter samhällets behov av en effektiv kommunikation."