Nordiskt och charmigt på Formex

Formex är inte bara Sveriges, utan hela Nordens största mässa för inredning. Och i år vill arrangörerna charma besökarna med en satsning på just nordisk design.

Taklamporna Ellipse 65 från Watt & Veke finns bland annat i puderrosa, grått eller vitt passar in i Formex-trenden Milky way.

Taklamporna Ellipse 65 från Watt & Veke finns bland annat i puderrosa, grått eller vitt passar in i Formex-trenden Milky way.

Foto: Watt & Veke

Stockholm2012-08-15 06:00

Nästan höst. Det innebär att det är dags för alla hemmapiffare att börja tänka på heminredning igen. Just nu samlas många som arbetar i inredningsbranschen på Formex i Stockholm, precis som de gjort sedan 1960. För mässarrangören har det blivit allt viktigare att visa att det inte är en svensk mässa, utan en nordisk. Bland annat hyllar man finländsk design redan på entrétorget. Och temat för hela mässan är Nordic charm.

- Vi hade kunna göra en svensk designlounge, men vi vill att det här ska vara en nordisk mötesplats. Och det ska synas direkt. Det är kul att det nordiska är så aktuellt på ett internationellt plan. Nordisk design är en stor internationell trend, säger evenemangschefen Chicie Lindgren.

Mässan växer
Trots att det är tuffa tider ekonomiskt ökar antalet internationella besökare. Chicie Lindgren menar att många varken har tid eller råd att gå på flera olika mässor och då är det viktigt att Formex blir en mötesplats som fångar upp så många olika trender, stilar och produkter som möjligt.

Vilka delar av mässan är mest populära?
- Det är störst tryck på inredning, men vi ser att allt fler ställer ut smycken och kläder. Inredning och mode smälter ihop. Många inredningsbutiker säljer kläder och smycken också.

Vad känns nytt i år?
- Vi har en trendutställning med fyra internationella trender som tolkats på ett nordiskt vis. Trenderna kommer att presenteras både visuellt och i trendföreläsningar. Besökarna har ibland blivit förvirrade av att det varit så stort fokus på en trend. Nu ska vi visa fyra stycken. Jag tror att alla kan hitta någonting som de gillar i någon av dem.

Hur har ni valt ut de fyra trenderna?
- En internationell trendbyrå har tagit fram dem. Sedan har vi som arbetar med mässan, i samarbete med Svenska Moderådet, tolkat trenderna, berättar evenemangschefen Chicie Lindgren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om