Nästan höst. Det innebär att det är dags för alla hemmapiffare att börja tänka på heminredning igen. Just nu samlas många som arbetar i inredningsbranschen på Formex i Stockholm, precis som de gjort sedan 1960. För mässarrangören har det blivit allt viktigare att visa att det inte är en svensk mässa, utan en nordisk. Bland annat hyllar man finländsk design redan på entrétorget. Och temat för hela mässan är Nordic charm.
- Vi hade kunna göra en svensk designlounge, men vi vill att det här ska vara en nordisk mötesplats. Och det ska synas direkt. Det är kul att det nordiska är så aktuellt på ett internationellt plan. Nordisk design är en stor internationell trend, säger evenemangschefen Chicie Lindgren.
Mässan växer
Trots att det är tuffa tider ekonomiskt ökar antalet internationella besökare. Chicie Lindgren menar att många varken har tid eller råd att gå på flera olika mässor och då är det viktigt att Formex blir en mötesplats som fångar upp så många olika trender, stilar och produkter som möjligt.