Het - men hur länge?

SUV med stora bokstäver är ett iskallt begrepp i dagens förvirrade bilvärld. Men med små bokstäver blir suv betydligt hetare. Under förutsättning att hela bilen har krympt, förstås. Så Audi Q5 är en het version av den förvuxna och numera iskalla Q7. Men hur länge håller hettan i sig?

Backningskamera är en utmärkt säkerhetsdetalj, särskilt med rörliga ledlinjer som visar var bilen är på väg. Men så här års är linsen ständigt igensatt av smuts.

Backningskamera är en utmärkt säkerhetsdetalj, särskilt med rörliga ledlinjer som visar var bilen är på väg. Men så här års är linsen ständigt igensatt av smuts.

Foto:

Stockholm2008-12-04 06:00
Audi Q5 är i princip en Audi A4 som fått en övervåning. Q5 är 22 centimeter högre än A4 men har i stället något mindre överhäng fram och bak för att bli smidigare i terräng. Där den förresten är ovanligt duktig. Den klarar att vada i halvmeterdjupt vatten och fyrhjulsdrivningssystemet med torsendifferential är vassare än många av konkurrenternas system.
Men vem sjutton ger sig ut i terrängen med en sån här bil? Ett finrum på fyra hjul med lite högt i tak!
Jag körde Audi Q5 med 170-hästars diesel samtidigt med nya Volvo XC60 med 185-hästars diesel och tysken känns definitivt mera tungfotad. Men den ger också mer kassaskåpskänsla och, som vanligt, ett gediget kvalitetsintryck.
Apropå motorer så är 2,0-litersdieseln i vår provbil det billigaste alternativet. Med den bensinmatade TFSI-motorn på 211 hästkrafter stiger priset med 45 000 kronor. Men då medföljer en sjustegad S-tronicväxellåda med dubbelkoppling. Vill du ha ännu mera kraft väljer du 3,0 TDI med 240 hästkrafter, som kostar drygt 100 000 kronor mer än vår provbil.
Alla versioner av Q5 är fyrhjulsdrivna.
Håller kaffet varmt
Tekniskt sett är Q5 alltså baserad på samma plattform som Audi A4 och bjuder inte på några direkta nyheter, förutom att antisladdsystemet faktiskt känner av om bilen har takräcke monterat och då agerar som om tyngdpunkten är förhöjd. Antisladdsystemet registrerar också om bilen har tillkopplad släpvagn och kan då motverka sladd även på den.
En liten komfortnyhet är att mugghållaren kan hålla kaffet varmt via en liten el-slinga. Men det går också att få kylning, om det tvärtom är en dryck du vill hålla sval.
Vill du inte överanstränga fingret till hel- och halvljusreglaget så ställer du belysningen i autoläge så sköter bilen själv om att blända ner vid möte i mörker.
Bantad stadsjeep
Att köra då? Tja, en vanlig Audi A4 Avant med fyrhjulsdrift och identisk motor gör i stort sett samma arbete på ett komfortablare och spänstigare sätt. Dessutom till lägre förbrukning och mindre koldioxidutsläpp.
Framtiden för den här biltypen, som alla biltillverkare med självbevarelsedrift började investera i när världsekonomin gick på högvarv, är förstås beroende av vad som händer med konjunkturerna. Om privatkunderna över huvud taget vill köpa ny bil och om arbetsgivarna tycker det är anständigt att låta tjänstebilsåkarna visa sig i en suv, som i allmänhetens ögon är en "stadsjeep" trots det bantade omfånget.
Frågan är om inte Audi Q5, Volvo XC60, Mercedes GLK och de andra kompakta suvarna kom i alldeles fel tid och om kanske bara ett par år är lika iskalla som sina större syskon?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om