Favorit i nya kläder
Om det inte vore för att Skoda Octavia Combi är på väg att bli svenskens nya folkbil skulle nog inte den nya upplagan vara värd särskilt många rader. Det handlar mest om en ansiktslyftning och lite nya kläder. Men tjeckiska Skoda har gjort en klassresa som ingen annan och hör nu verkligen hemma i finrummet.
Octavias överlägsna lastutrymme rappar alla konkurrenter rejält på fingrarna.
Foto: Rolf Gildenlöw
Revansch för vurpan
Vurpan svarade SVT:s Trafikmagasinet för och bilen var en Skoda 120. Återtåget leddes knappt 20 år senare av Hans Folkesson och bilen han satte på kartan var en Skoda Felicia. Jobbet fick han av Volkswagen som efter murens fall köpte det tjeckiska bilföretaget Skoda Automobilova i Mlada Boleslav. Uppdraget bestod i att med komponenter från Volkswagen bygga en enkel och driftsäker lågprisbil.
Tio år senare är Skoda en framgångssaga som saknar motstycke.
Dyrare men ändå billig
I dag producerar Skoda bilar som, vad gäller byggkvalitet, kan mäta sig med betydligt dyrare modeller från moderbolaget Volkswagens tyska fabriker. Dessutom tjänar företaget pengar. Den hittills mest framgångsrika modellen heter Octavia Combi och med risk för att göra mig ovän med bilbyggarna i Ingolstadt påstår jag att den sprillans nya modell jag nu rattar andas Audi-kvalitet.
Det är inte längre några direkt billiga bilar Skoda levererar men långt ifrån lika dyra som systerbilarna i VW-familjen. Närmast jämförbar är VW Golf Variant TSI, byggd på samma plattform, som kostar
40 000 kronor mer och lastar mindre.
Svenske storsäljaren Volvo V50 med motsvarande prestanda kostar 50 000 kronor mer och lastar mindre.
Genial växellåda
Ny grill och adaptiva strålkastare är det som syns mest på utsidan. Även baklyktorna och stötfångarna är helt färska. Snyggare än förut? Nja. Fräschare material på insidan höjer dock kvalitetskänslan liksom en ny ratt, nya instrumenttavlor och nya reglage.
VW:s nya 1,4-liters TSI-motor med turbo och
direktinsprutning införs nu också i Skoda. Sedan tidigare finns även multifuelmotor (E85) och två dieselmotorer att välja mellan. I vår provbil sitter dock den lite större TSI-motorn på 1,8 liter och 160 hästkrafter. Dessutom den geniala sjustegade DSG-växellådan med dubbelkoppling, som kostar 10 000 kronor extra.
Lastutrymmet är detsamma som tidigare, det vill säga överlägset i klassen. Med baksätet i uppfällt läge ryms 580 liter. Med nedfällt säte sväljer bilen 1 620 liter.
Både fyradörrarsversionen, kombibilen och den fyrhjulsdrivna modellen kommer nu i nya kläder. Den lite tuffare Octavia Scout uppgraderas däremot först nästa år.
//bilder:7
Bildtext 1: Nya Skoda Octavia Combi har fått en lite elakare uppsyn. Om den blivit snyggare kan väl diskuteras.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 2: Interiören känns än mer ombonad tack vare nya material.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 3: Octavias överlägsna lastutrymme rappar alla konkurrenter rejält på fingrarna.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 4: Baktill tänds inte lamporna när man vrider om startnyckeln - bara framtill. Allt enligt EU:s nya regelsystem.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 5: DSG betyder Direkt Schalt Getriebe och är en sjustegad växellåda med elektronisk dubbelkoppling.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 6-7: Efter katastrofen i SVT för 30 år sedan har Skoda återhämtat sig - och det med besked.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 8 är en faktagrafik.
FAKTA Rubrik
Text
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!