Huka er göteborgare!

Huka er göteborgare för nu laddar Audi om. Nya Audi A4 Avant har växt så att den nu är ett direkt hot mot Sveriges folkbil nummer ett, Volvo V70. Även prismässigt. Med 2,0-liters dieselmotor är den 9 000 kronor dyrare än motsvarande V70. Kanske är den bedövande kvalitetskänslan värd de pengarna?

Även Avantversionen av nya Audi A4 har ritats av Walter de´Silva. Det gick åt ett betydligt större ritpapper än till föregångaren.

Även Avantversionen av nya Audi A4 har ritats av Walter de´Silva. Det gick åt ett betydligt större ritpapper än till föregångaren.

Foto: Rolf Gildenlöw

Stockholm (TT Spektra)H2008-05-22 06:00
Nu ska man förstås har klart för sig att känslan av kvalitet inte alltid är detsamma som verklig kvalitet. I "Vi Bilägares" så kallade AutoIndex är Audi bara snäppet före Volvo när bilägarna själva får sätta betyget. Men visst känns Audi A4 Avant mera premium än Volvo V70.
I båda jämförelsebilarna sitter tyska dieselmotorer. Audis kommer från Volkswagen och Volvos kommer från Ford. Den sistnämnda dock utvecklad med hjälp av fransk kompetens (PSA).
Båda maskinerna är lika starka men Audis har en marginellt högre effekt. Och de drar nästan exakt lika mycket dieselbränsle.
Audi A4 har utvecklats från att vara en liten rostbenägen pensionärsbil - då hette den Audi 80 - till att bli en fullvuxen premiumbil med en närmast oöverträffad kvalitetskänsla. Och med fullvuxen menas att A4 nu vuxit i storebror A6:s kostym (nya A4 är faktiskt fem centimeter längre mellan hjulaxlarna än förra generationens A6). Det betyder att den också vuxit in i samma storleksklass som nya Volvo V70.
Trött profil
Precis lika tveksam som jag är till bakluckans former på nya V70 är jag till Audins lite svankande linjeföring mellan hjulhusen. Den funkar på fyradörrarsbilen men ger den långa kombibilen en lite trött profil.
Annars kännetecknas utseendet hos nya A4 av det betydligt kortare överhänget fram som möjliggjorts genom att koppling och differential bytt plats och att drivaxlarna därmed kan passera längre fram genom drivpaketet. Och en mindre framtung bil blir med automatik en mera lättrörlig bil, så den operationen var definitivt inte främst kosmetisk.
"Största lastkapaciteten i klassen" hävdar Audi. Men det beror på att de fortfarande jämför med bilar i föregångarens storleksklass. Men jämför du med Volvo V70 så ger svenskens kantigare former cirka 150 liter mer lastutrymme och nästan 200 kg högre lastvikt. Så är det en laståsna du söker är inte A4 Avant det självklara valet.
Vem behöver A6 Avant?
Motorutbudet omfattar två bensinmotorer (1,8 TFSI med 160 hk, samt 3,2 FSI på 265 hk) och två dieslar (2,0 TDI med 143 hk och 3,0 TDI på 240 hk). Samtliga direktinsprutade, alltså även bensinmotorerna, och med samma Piezo-teknik och common rail i alla. Senare kommer en 2,0-litersdiesel på 170 hk.
Att nya Audi A4 Avant har vuxit rejält är det ingen tvekan om, och sett ur det perspektivet är prislappen inte allt för avskräckande, men det är förstås mera tveksamt vem som nu egentligen behöver en A6 Avant?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om