Flygbränslefabriken: Skellefteås nya gröna miljardsatsning

I dag är det samrådsmöte inför den planerade flygbränslefabriken i Skelleftehamn.
Initiativtagare till projektet, som beräknas kosta mellan 20 och 25 miljarder kronor, är Skellefteå Kraft och det holländska företaget SkyNRG.
Här berättar de båda bolagens högsta chefer om varför de tycker att Skellefteå är en bra plats för detta – och vem som ska stå för notan.
– Med lite flyt behöver vi inte riskera så mycket pengar över huvud taget, säger Joachim Nordin, vd på Skellefteå Kraft.

Joachim Nordin, vd på Skellefteå Kraft, är helt övertygad om att det här är en bra satsning för Skellefteå Kraft och Skellefteborna. "Ett sånt här projekt är svaret på våra två största strategiska utmaningar", säger han.

Joachim Nordin, vd på Skellefteå Kraft, är helt övertygad om att det här är en bra satsning för Skellefteå Kraft och Skellefteborna. "Ett sånt här projekt är svaret på våra två största strategiska utmaningar", säger han.

Foto: Magnus Lindkvist

Skelleftehamn2025-04-09 14:15

Nyheten i korthet

  • Skellefteå Kraft och holländska SkyNRG planerar att bygga en flygbränslefabrik i Skelleftehamn, med en beräknad kostnad på 20-25 miljarder kronor. Fabriken kommer att producera hållbart flygbränsle, vilket blir obligatoriskt för europeiska flygbolag från 2030.
  • SkyNRG valde Skellefteå på grund av tillgången till ett helt grönt elnät och tillgänglig koldioxid från icke-fossila källor, som skogsindustrin. Infrastrukturen för el och transporter finns redan på plats.
  • Finansieringen för projektet kommer främst från banker och externa investerare. SkyNRG, som stöds av investmentbanken Macquarie, planerar också att investera stora kapital i verksamheten. Skellefteå Kraft kan eventuellt investera större summor i ett senare skede.

Flygbränslefabriken som planeras på Näsudden i Skelleftehamn är ett ambitiöst vätgasprojekt. Tanken är att varje år producera hundra tusen ton hållbart flygbränsle, så kallat eSAF, som tillverkas av vatten, förnybar el och infångad koldioxid.

Just den här typen av flygbränsle kommer att bli obligatorisk att använda för europeiska flygbolag från och med 2030. Till en början till en nivå av 0,7 procent av det totala bränslet för att sedan öka upp till minst 25 procent år 2050.

– Det här kommer att skapa en ny stor marknad, berättar Maarten van Dijk, vd på det holländska företaget SkyNRG, för Norran.

SkyNRG, som uttalas Sky Energy, har arbetat med hållbart flygbränsle sedan 2009 och de blev tillsammans med företagets medgrundare, KLM Airlines, först i världen med att använda den här typen av bränsle vid en kommersiell flygning 2011. Sedan dess har de fortsatt att ta marknadsandelar i branschen.

– Vi har dels haft en kortsiktig strategi där vi helt enkelt köpt in och sålt vidare bränsle, men även en långsiktig som syftat till att bygga egna fabriker, säger Maarten.

undefined
Maarten van Dijk, vd på SkyNRG, blir intervjuad av Norran via länk. Han var med och startade SkyNRG 2009, och har jobbat i olika roller sedan dess.

I dagsläget har de en påbörjad fabrik i Nederländerna och två planerade. En av dem ligger i USA – och den andra i Skellefteå.

– Vi har tittat på platser i Amsterdam, Tyskland, Kanada, Mellanöstern, Australien och Brasilien – men vi kom i slutändan fram till att norra Sverige är den bästa platsen.

Vad beror det på?

– Det finns främst två huvudsakliga anledningar. Det behöver finnas ett helt grönt elnät och det behöver finnas tillgänglig koldioxid från icke-fossila källor, som till exempel skogsindustrin. Det här gör Skellefteå till en mycket bra plats, säger Maarten som också menar att andra avgörande faktorer är att infrastrukturen för el och transporter redan finns på plats.

undefined
En tidig illustration av hur flygbränslefabriken på Näsudden kan komma att se ut. Kapaciteten som planeras, hundra tusen ton eSAF, beräknas täcka uppskattningsvis en sjättedel av det lagstadgade behovet i Europa 2030, baserat på de senaste flygbränsleprognoserna för EU, enligt SkyNRG.

För att göra denna satsning har SkyNRG gjort gemensam sak med Skellefteå Kraft, och startat det gemensamma bolaget SkyKraft AB. När Joachim Nordin, vd på kommunalägda Skellefteå Kraft, fick höra talas om SkyNRG första gången visste han dock inte vilka de var.

– Vi behövde göra grundliga kontroller. Det fanns många andra som också var i kontakt med oss, berättar han för Norran.

Idag är hans bild att de är bäst i världen på hållbart flygbränsle.

– Vi har varit ner till deras huvudkontor två gånger och träffat deras styrelse, ledning, leverantörer och ägare. Efter andra besöket kände jag mig helt säker – de är den bästa partnern i detta, säger Joachim som även lyfter fram att den australienska investmentbanken Macquarie Asset Management investerat 1,9 miljarder kronor i SkyNRG som ett kvitto på att de är rätt partner.

undefined
"Bara för att vi har tjänat pengar historiskt kan vi inte luta oss tillbaka och tro att det ska fortsätta så. Omvärlden och förutsättningar förändras – och då måste vi också göra det", säger Joachim Nordin.

Att Skellefteå Kraft ska vara med i en sådan här satsning är för Joachim helt självklart. Han menar att Skellefteå Kraft som energibolag inte “bara kan fortsätta att arbeta som man gjort”, utan att lönsamheten riskeras.

– Bara för att vi har tjänat pengar historiskt kan vi inte luta oss tillbaka och tro att det ska fortsätta så. Omvärlden och förutsättningar förändras – och då måste vi också göra det, säger Joachim som pekar på ett stort överskott av el i norra Sverige som leder till lägre intäkter för energibolagen.

Att sälja allt överskott söderut går inte på grund av begränsningar i elnätet. Enligt honom behöver Skellefteå Kraft istället, till exempel genom en flygbränslefabrik, förädla sin gröna energi lokalt – och samtidigt ta tillvara på spillvärmen för att värma upp Skellefteås fjärrvärmenät. Det sistnämnda är idag en verksamhet som går minus.

– Ett sånt här projekt är svaret på våra två största strategiska utmaningar, säger han.

undefined
På Hedensbyn planeras en pilotanläggning för vätgasproduktion. Den bygger Skellefteå Kraft själva med hjälp av bland annat EU-pengar. Enligt Joachim Nordin beräknas pilotanläggningen stå klar 2026, om alla tillstånd kommer på plats. “Anläggningen i Skelleftehamn är 100-150 gånger större än denna, men den är viktig för att vi ska lära oss hur man till exempel tar vara på spillvärme”, säger Joachim.

Men vem ska betala för bygget av fabriken som beräknas kosta mellan 20 och 25 miljarder kronor? Den frågan ställde Norran till både Maarten van Dijk och Joachim Nordin. Båda svarar att den största delen kommer att finansieras av banker och andra externa investerare.

SkyNRG, som alltså backas upp av den gigantiska investmentbanken Macquarie, planerar även att själva investera stora kapital i verksamheten.

– Vi är här för att stanna de kommande 40 åren, eller mer, och driva fabriken. Vi kommer inte att be Skellefteå Kraft att driva den. Om de tycker att det är en bra affärsmöjlighet att investera i så kan de göra det, om inte så är det också okej för oss, säger Maarten van Dijk.

Ett eventuellt beslut om Skellefteå Kraft ska gå in med större summor kommer först längre fram. Hittills har de enligt Joachim Nordin, förutom arbetstid och en del omkostnader, bara satsat 24 500 kronor, vilket är 49 procent av aktiekapitalet i SkyKraft AB.

Hur mycket Skellefteå Kraft är villiga att satsa totalt kan Joachim inte svara på, men han medger att han inte har några problem med att satsa hundra miljoner kronor, vilket är samma summa som de satsade i Northvolt som nyligen konkursade.

– Även om jag inte var vd när beslutet om att gå in i Northvolt togs vill jag mena att det var ett väldigt bra beslut av Skellefteå Kraft. Vi har fått tillbaka mycket mer än så på de här åren, både direkt och indirekt. Affärsmässigt kan vi utan problem gå in med 100 miljoner kronor i ett sånt här projekt, säger han.

undefined
Antal anställda på fabriken beräknas bli cirka 50-100 personer. “Det är inget Northvolt gällande antal anställda, det är det inte”, säger Joachim Nordin.

Om Skellefteå Kraft ska gå in med större summor än så behöver beslut tas av politikerna i kommunfullmäktige, betonar Joachim. Att satsa större pengar kommer dessutom först i nästa fas då fler detaljer finns och avtal med framtida kunder ska vara påskrivna. 

Maarten van Dijk beskriver projektet i fyra olika finansiella faser, där olika mycket pengar behöver satsas för att gå vidare till nästa.

– I ett tidigt stadium behövdes det kanske 5 miljoner kronor och i fas två, där vi är nu, behövs cirka 20-30 miljoner kronor, säger han.

– I nästa fas efter det behövs uppskattningsvis 500 miljoner kronor, och då kommer vi att ta en diskussion med Skellefteå Kraft om de vill haka på den fasen.

Efter det kommer de riktigt stora kostnaderna för att bygga fabriken. Uppskattningsvis 20 miljarder kronor, enligt Maarten van Dijk.

– Då tänker jag mig att 70 procent finansieras med banklån, och 30 procent kommer från eget kapital. Då är det frågan om allt kommer att ägas av SkyNRG, av SkyNRG och Skellefteå Kraft, eller av SkyNRG och externa investerare som vill investera i den här typen av infrastruktur, säger Maarten.

undefined
"Vi är mycket medvetna om risker och är extremt noggranna innan vi tar beslut, speciellt efter allt det mediala fokus som varit på Skellefteå Kraft som delägare i Northvolt. Men samtidigt innebär alla affärer någon typ av risk, och jag skulle inte vara en bra vd om jag undvek alla risker", säger Joachim Nordin.

Åter till Joachim Nordin på Skellefteå Kraft som i detta läge inte med säkerhet kan säga hur Skellefteå Kraft ska agera framåt. Han betonar dock att de kommer att överväga riskerna noggrant.

– Vi är mycket medvetna om risker och är extremt noggranna innan vi tar beslut, speciellt efter allt det mediala fokus som varit på Skellefteå Kraft som delägare i Northvolt. Men samtidigt innebär alla affärer någon typ av risk, och jag skulle inte vara en bra vd om jag undvek alla risker, säger Joachim.

Behöver verkligen ett kommunalägt bolag vara med i ett sådant här projekt? Om allt är så bra borde väl privata aktörer tycka att det är tillräckligt intressant?

– Jag tror inte att det här skulle bli verklighet om Skellefteå Kraft inte var med som en viktig partner, och OM det skulle hända ändå så är det inte säkert att verksamheten skulle integreras med vårt värmenät och att det skulle vara vi som får sälja elen. Det här gör vi för att det är bäst för Skellefteå Kraft och för Skellefteborna, säger Joachim.

Samrådsmötet för SkyKraft äger rum idag, onsdag, mellan 15.00 och 19.00 i Folkets hus, Skelleftehamn.

Preliminär tidsplan

Våren 2025: Samråd där allmänheten får lämna synpunkter fram till och med 16 maj.

Hösten 2025: Ansökan om miljötillstånd

Årsskiftet 25/26: Framtagning av mer detaljerade planer och fabrikens design

2026: Säkra upp försäljning till olika flygbolag

2027: Byggstart

2030: Anläggningen i full drift

Källa: Skellefteå Kraft och SkyNRG

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!