Batteriexperten från Boliden tror på framtid för batterifabriken

Bo Normark, som är en av Europas främsta experter på batterier till elbilar, ser ljust på framtiden för Northvolt. 
Det kan enligt honom bli en köpare men troligen säljs delarna separat.
– Det mest önskvärda alternativet är att Northvolt får helt europeiska ägare men man kan inte utesluta asiatiskt samägande för delar av verksamheterna, säger han. 

Bo Normark, med rötterna i Boliden, är batteriexpert vid företaget EIT InnoEnergy.

Bo Normark, med rötterna i Boliden, är batteriexpert vid företaget EIT InnoEnergy.

Foto: Lars Westerlund

Skellefteå2025-03-23 13:00

Nyheten i korthet

  • Bo Normark, en av Europas ledande batteriexperter, ser positivt på framtiden för Northvolt och tror att en ny ägare kan hittas för batterifabriken. Han ser dock svårigheter med att hitta någon som vill ta över produktionen av katoder.
  • Han konstaterar att vare sig EU, EU-länderna eller industrin i Europa generellt motsätter sig utomeuropeiska investeringar i batteritillverkning i batterivärdekedjan i Europa.
  • EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen har lanserat en handlingsplan för att stärka den europeiska bilindustrin, vilket inkluderar en satsning på batteritillverkning. Normark tror att detta kan spela en viktig roll för den som vill förvärva batterifabriken i Skellefteå.

Bo Normark, med rötterna i Boliden, som är batteriexpert vid företaget EIT InnoEnergy vilka på olika sätt varit med i hela resan med Northvolt är mycket positiv till möjligheten att hitta en ny ägare till batterifabriken. Det kan bli en köpare för all verksamhet i Skellefteå men det är troligare att delarna säljs separat. Produktionen av battericeller och Revolt som arbetar med återvinning är i dag fungerande verksamheter som han menar säkert är intressanta för många köpare.

– Knepigare är det med Northvolt Upstream som fokuserar på att producera katodmaterial. Det är den delen som Northvolt haft övervägande problem med och verksamheten har nu också pausats, berättar han.

Bo konstaterar att inga andra tillverkare av battericeller har egen katodtillverkning utan de köper i stället det från andra leverantörer.

undefined
Bo Normark är mycket positiv till möjligheten att hitta en ny ägare till batterifabriken i Skellefteå

– På den fronten finns det både asiatiska och europeiska tillverkare som håller hög klass. I Europa handlar det bland annat om BASF och Umicore, säger han.

Bo poängterar att batterifrågan bara är en del i hela bilindustrins framtid i Europa. Han är genom sitt arbete för EIT InnoEnergy engagerad i att ge förslag till EU-kommissionen hur man bäst stöttar den europeiska batteriindustrin och därmed även bilindustrin.

Den 5 mars lanserade EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen en omfattande handlingsplan för att bilindustrin i Europa ska kunna frodas och konkurrera framgångsrikt globalt. Planen fokuserar på att underlätta den gröna omställningen, förenkla regleringar och stärka innovation och teknologisk utveckling inom sektorn. Hon beskrev vid lanseringen att bilindustrin är vid en "avgörande punkt" och betonade behovet av att frigöra dess innovativa potential för att skapa en hållbar och stark sektor i EU.

undefined
Bo Normark konstaterar att inga andra batteritillverkare har egen katodtillverkning utan de köper i stället det från andra leverantörer.

I handlingsplanen ingår också en riktad satsning på batteritillverkning. Vid lanseringen uttryckte Ursula von der Leyen en önskan om att den europeiska bilindustrin ska ta ledningen och främja inhemsk produktion, särskilt för batterier, för att undvika strategiska beroenden. För att skapa förutsättningar för att det ska lyckas kan det rent konkret handla om ett direkt produktionsstöd.

– Bara det faktum att man i den föreslagna handlingsplanen uttalat att ett produktionsstöd för batterier övervägs kan spela en viktig roll för den som tänker sig att förvärva batterifabriken i Skellefteå, säger Bo.

Det finns många europeiska företag och företagskonstellationer som kan tänkas ta över verksamheterna i Skellefteå. Men man kan inte utesluta engagemang från asiatiska företag inklusive kinesiska. Han konstaterar att vare sig EU, EU-länderna eller industrin i Europa generellt motsätter sig utomeuropeiska investeringar i batteritillverkning i batterivärdekedjan i Europa. Däremot finns det starka synpunkter på formen för samarbete där samägande med majoritetsägandet från Europa nog blir ett krav. 

undefined
Bo Normark poängterar att batterifrågan bara är en del i hela bilindustrins framtid i Europa.

– Enda gången som jag känner till att det blivit direkt nej från ett europeiskt land till en asiatisk investeringen inom batterivärdekedjan var när kinesiska PTL ville bygga en batterianodfabrik i Timrå. 

Beslutet fattades av en ny myndighet i Sverige ”Inspektionen för strategiska produkter (ISP)” som är granskningsmyndighet för utländska direktinvesteringar i svenska företag som bedriver skyddsvärd verksamhet. 

Bo Normark menar att Trumps inställning som försvårar för kinesiska etableringar i USA gör att intresset för Europa ökat. Som exempel tar han att bilkoncernen Stellantis, med varumärken som Peugeot och Opel, ska öppna en samägd batterifabrik i Spanien ihop med den kinesiska batterijätten CATL. 47 miljarder kronor kostar den och målet är att starta produktionen mot slutet av 2026. 

undefined
CATL:s vd Robin Zeng.

– Dessutom har Volkswagen och CATL nyligen slutit ett långtgående avtal om samarbete med Volkswagen kring utveckling av elbilsbatterier. 

Förutom tänkbara kinesiska investerare i en ny ägarkonstellation kan det även finnas koreanska och japanska intressenter. En av dessa är japanska Panasonic.

– De var pionjärer och byggde den första batterifabriken i Reno i samarbete med Tesla. De har idag ingen egen fabrik i Europa.

Bo Normark konstaterar att Panasonic hittills inte levererat batterier till någon europeisk tillverkare.Panasonic har också övervägt att bygga en batterifabrik i södra Norge i samarbete med bland andra Norsk Hydro men de planerna har övergetts.

undefined
Den 5 mars lanserade EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen en omfattande handlingsplan för att bilindustrin i Europa ska kunna frodas och konkurrera framgångsrikt på den globala scenen
Bo Normark

Bo Normark, som är uppväxt i Boliden, är civilingenjör och visionär inom elkraftteknik och elektrifiering. Han har under sin över 50-åriga karriär arbetat med att utveckla tekniska och politiska lösningar för hållbara energisystem, inklusive smarta elnät och energilagring. Han har spelat en nyckelroll i utvecklingen av HVDC-teknologi (High Voltage Direct Current), som möjliggör effektiv överföring av elektricitet över långa avstånd. Bo Normark har också varit en drivande kraft bakom initiativ som den Europeiska Batterialliansen och har bidragit till utvecklingen av företag som Northvolt och H2 Green Steel3. Han har fått flera utmärkelser, inklusive IVAs Guldmedalj 2024, för sina insatser inom elektrifiering och energilagring. Dessutom blev han hedersdoktor vid KTH 2021 för sitt arbete med att främja forskning och innovation inom området.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!