Kritiserar försäkringsbolag

Hur fungerar prissättningen på bilförsäkringar?Det undrar Alf Renberg i Sjulsmark, ägare av en Chrysler Voyager, sedan Länsförsäkringar tvärhöjde hans årspremie med 3 259 kronor.En höjning han dock lyckades pruta ned med 2 200 kronor.

Från ett år till ett annat blev Alf Renbergs Chrysler 3259 kronor dyrare. "Det tål att skrivas om hur försäkringsbolag lurar folk", säger han.

Från ett år till ett annat blev Alf Renbergs Chrysler 3259 kronor dyrare. "Det tål att skrivas om hur försäkringsbolag lurar folk", säger han.

Foto: Maria Johansson

SJULSMARK 2011-07-18 06:00

- Det skrivs om folk som försöker lura försäkringsbolag. Men skriv gärna om försäkringsbolag som försöker lura folk, säger Alf Renberg, som hittills betalat 4 500 kronor i årspremie för sin amerikanska van.

Inför förfallodagen 1 augusti kom ett dyrt brev från Länsförsäkringar.

- De höjde årspremien med 3 259 kronor till 7 759 kronor.
Det kändes förstås surt, säger Alf Renberg, som ringde kontoret i Luleå.

Efter samtalet blev han delvis nöjd men också förvånad, eftersom handläggaren beslutade att pruta 1 200 kronor.

- Det går tydligen att jiddra med bilförsäkringspremier, säger Alf Renberg, som konstaterar att efter påringningen landade premien på 6 500.

- Men jag tyckte fortfarande att det var för dyrt så jag ringde Folksam. De satte årspremien till 5 400 kronor, säger Alf Renberg, som konstaterar att det kan vara skäl för bilägare att jämföra försäkringspremier.

Han beslutade sig dock för att testa Länsförsäkringar ytterligare, så han lyfte luren igen.

- En ny handläggare sänkte priset ytterligare med en tusenlapp, till 5 500 kronor, säger Chryslerägaren, som tycker att en bilägare borde få korrekt besked på en gång om vilken bilpremie som gäller.

- Det verkar godtyckligt. Hade jag från början accepterat Länsförsäkringars avi hade jag fått betala en tydligen felaktig premie, säger Alf Renberg, som valt att lämna LF för Folksam.

Lägsta pris
Marknadschef Anders Långström vid Länsförsäkringar i Norrbotten förklarar att när det öppnade kontor i Piteå för två år sedan erbjöd bolaget en lägstapris rabatt för att locka kunder med större bilar.

De 4 500 kronor Alf Renberg betalade var ett sådant rabatterat pris. Det gällde ett år.

- Sedan höjdes premien till normalpris, säger Anders Långström, som förklarar hur det kom sig att Alf Renberg fick "pruta" 1 200 kronor.

- För att inte höjningen ska bli så drastisk erbjuder vi kunden att dela den på två år och det var det Alf Renberg fick.

Sedan fick han pruta ytterligare 1 000 kronor. Det verkar lite jiddrigt?
- Den andra sänkningen var inte korrekt. Det kan bero på att någon inte var tillräckligt uppsjungen i jobbet, vi har sommarpersonal.Normalt kan man inte pruta, och vi brukar inte ha rabatterbjudanden just för att det blir så jiddrigt, säger marknadschefen.

Men kan man lita på de avier ni skickar ut?
- Ja det kan man, men i det här fallet föll inte alla bitar på plats.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om