I Sjulnäs försöker lärarna lyfta styrkorna hos eleverna och jobbar mycket med självkänsla. Skolan har alltid legat i topp i enkäten "personligt".
– Det finns en anda som genomsyrar verksamheten på Sjulnässkolan, säger Anders Åström, lärare.
Uppföljningar
Maud Öquist, Anders Åström och Tony Lindfors är lärare på Sjulnässkolan, som blivit uppmärksammad av Skolverket i en film som lyfter deras kvalitetsarbete och strävan mot att föra in forskningsbaserade arbetssätt i praktiken. Ett verktyg är det kvalitetshjul som blivit en naturlig del av skolkulturen.
– Det handlar om tydlig analys och uppföljning, nästan på det sätt som företagen jobbar. Vi beskriver nuläge och identifierar viktiga mål och metoder för att få fram de viktigaste områdena. Vi följer upp noggrant och justerar löpande, berättar Tony Lindfors.
– Relationer och förtroende mellan elever och lärare är en viktig nyckel. Vår styrka är att kombinera det beprövade med en nyfikenhet för nya metoder och influenser, säger Maud Öquist.
Sjulnässkolan uppvisar också bra resultat när det gäller att förmedla kunskap och blev därför utvald av Skolverket att som en av sex skolor delta i en diskussion om resultat.
Liten skola
– Men allra mest stolta är vi över enkäten ”Personligt”, där eleverna ger skolan höga betyg. Nästan alla elever känner stor trygghet, det känns fantastiskt, säger Tony Lindfors.
Anders Åström vill framhäva på den elevsyn och den stabila personal som finns samt det faktum att Sjulnässkolan är förhållandevis liten.
– Det gäller också att ha en bra ledning. Det har vi i vår rektor Christoffer Backlund, som är otroligt duktig på att inspirera.