Videon är inte längre tillgänglig
– Det hela gick bra, sade Marine Groups tidigare vd Thomas Wirén till PT, där han uppgav att det var han själv som styrde in bogseraren John Ekman genom Pitsundet och i den trånga leden in mot Sandholmen.
– Arbetet har löpt som tänkt, summerade Bert Maathuis vid transportföretaget Wagenborg som kört transformatorn från Holland till Norrköping, och som lagt uppdraget att köra den från Norrköping till Piteå på Marine Group.
Under dagen arbetade företagets vd Jan Lindbäck, Thomas Wirén och Billy Henriksson aktivt med lossningarbetet. En bit av fören skars bort så att trailern som ska köra transformatorn kunde backa in. Det krävdes precision. Den 40 meter långa trailern med 144 hjul har bara tio centimeter att spela på. Trailern är tre meter bred medan öppningen under transformatorn där trailern ska backa in är 3,10.
Strax före 19-tiden hade trailern med transformatorn rullat av pråmen utan problem. Den fortsätter nu sin färd upp mot Markbygden.
Transformatorns uppgift i ställverket blir att omvandla elen från vindkraftverken i Skogberget innan strömmen skickas ut på nätet.