Årslånga väntetider - personalen hinner inte med

Väntetiderna är enorma och försäkringskassans personal är tyngda av arbetsbördan. Det kan ta upp till ett år att få besked om handikappersättning.

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅH2008-04-23 00:16
Försäkringskassan i Piteå ska serva medborgarna i Pite älvdal och det är uppenbart att det ansvaret är stort. Kanske för stort. I vart fall måste den som väntar på beslut och /eller ersättning vara utrustad med ett gott tålamod. Det tar nämligen tid, lång tid i många fall.
- Inströmningen av ärenden har varit stor och i omgångar har personal varit borta, men jag tycker mig ändå se en viss återhämtning nu, säger Helen Edström, chef för försäkringskassan i Piteå.
Det är en förklaring, men om situationen är så pressad borde det kanske vara läge att förstärka på personalsidan för att beta av ärendehögarna. Något som också skett, enligt Edström.
- Det har varit tre handläggare, men nu har vi förstärkt med en person. Vår personalbudget är begränsad, men vi hoppas att det ska räcka. Vi får hur som helst inte mer personal.
Pressad personal
Helen Edström berättar att någon suttit och räknat på personalbehovet och att denna någon kommit fram till att 3,5 årsarbetare ska klara jobbet. Ett teoribygge som verkar ha krockat med verkligheten. För det kan väl inte anses rimligt att behöva vänta ett år på ett beslut om handikappersättning?
- Nej, det är alldeles för lång tid, men så länge har ingen behövt vänta. Dessutom är det normala att provisoriska beslut utfärdas, säger Helen Edström.
När Edström går igenom ärendelistorna visar det sig att det finns ärenden som legat till sig i drygt 300 dagar och något beslut är inte omedelbart förestående. Så det där med ett års väntetid ligger inte särskilt långt bort.
- Nej, men förhoppningen är att vi ska hinna beta av högen, men då fordras ju att personalstyrkan är intakt. En årsarbetare är ju inte alltid en årsarbetare.
Lång väntan
Försäkringskassans personal är som oss andra. Ibland sjuka, ibland på kurs och ibland behöver man semester. Och det är inte alltid som frånvarande personal har ersatts.
De tidigare tre personerna, nu fyra, ska klara av tre ärendegrupper; aktivitetsersättning, handikappersättning och vårdbidrag för handikappade barn. Enligt Försäkringskassans egen statistik klarar man av 75 procent av ärendena inom 120 dagar för de två förstnämnda kategorierna och 40 procent av vårdbidragen för handikappade barn inom 120 dagar.
Det låter inte alldeles klockrent och Helen Edström beklagar att det blivit så här.
- Försäkringsnämnderna har försvunnit och nu tas besluten på tjänstemannanivå. Det kräver både föredragare och beslutsfattare och det tar tid att sätta sig in i ärendena och få bra rutiner.
När det gäller andra ärenden, som exempelvis vård av barn-ersättningen, är situationen om möjligt än mer kaotisk. Om än personalen gör allt för att hinna ikapp.
- Det har varit så oerhört många ärenden, men nu jobbar vi kontinuerligt övertid för att lösa problemen. Vård av barn-besluten ska ju framöver flyttas till nationella försäkringscenter, men pilotkontoret i Örebro har inte fungerat så bra inledningsvis, säger Helen Edström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om