Deni Johnson har nämligen en fyrfotad, allra bästa vän – borzoi-hanen Colin, två år. Och för att försäkra sig om att det skulle bli rätt när resan tillbaka till Uppsala skulle bokas, gjorde Deni det via SJ:s egen kundtjänst.

– Jag satt med kundtjänst i luren och gjorde bokningen steg för steg via nätet för att det inte skulle bli något fel. Jag gjorde exakt som han sa och jag frågade tre gånger om han var säker på att det var tillåtet med djur i den kupén, berättar hon.

Det var det inte, skulle det visa sig.

Överlycklig

– Jag var ju överlycklig över att jag lyckats boka en sovkupé där man fick ha hund med sig, jag trodde inte att det var sant, säger Deni.

Och just känslan att det var för bra för att vara sant, var också orsak till att hon gång på gång försäkrade sig om att det verkligen var korrekt och gång på gång fick veta att allt var i sin ordning, att hon och Colin var såå välkomna.

Men tåget hann knappt rulla igång, förrän misstaget uppdagades. En konduktör dök upp och talade om att det var strängt förbjudet med djur i sovkupéerna.

– Han sa att han skulle gå och kontrollera om det fanns någon annan plats jag kunde ta. Han var borta en hel timme och rätt ledsen när han kom tillbaka, hela tåget var fullbokat och jag och Colin måste kliva av.

Denis mamma, Helena Nilseriksdotter som någon timme tidigare tagit ett tårfyllt adjö av sin dotter på tågstationen i Älvsbyn, fick nu sätta sig bakom ratten och köra till Jörn för att hämta hem flicka och hund igen.

Skulle ha jobbat

– När jag fick klart för mig att jag måste kliva av (mitt ute i ingenstans), ringde jag kundtjänst som hade öppet till midnatt. Jag bad om hjälp med situationen, men blev väldigt nonchalant bemött – han beklagade inte ens det som hänt, utan sa bara att alla nattåg var fullbokade hela veckan och hela nästa helg och att jag måste boka enskilda dagtåg för att ta mig hem.

Poängen som hon samlat ihop och använt för att boka sin tågresa fick hon tillbaka direkt, men hur det blir med bensinpengar till mamman och kanske en slant i kompensation var osäkert. Tyvärr även hur arbetsgivaren i Uppsala tar det som hänt:

– Han lät verkligen inte glad när jag ringde honom...

Att med kort varsel få veta att extrapersonal, som lejts in för att jobba då ordinarie anställda vill vara jullediga, är förstås ingenting som någon arbetsgivare vill råka ut för.

Lång resa

Och Deni, som skulle varit tillbaka i Uppsala på måndagen – och jobbat på sitt extrajobb, som hon har vid sidan om arkeologistudierna – fick nu påbörja en ny, lååång tågresa tidigt på tisdagsmorgonen och beräknades inte vara framme i Uppsala förrän sent på kvällen.

– Jag har bokat Älvsbyn–Umeå och Umeå–Sundsvall med kortare väntetid på varje ställe, men i Sundsvall blir jag sittande i flera timmar innan jag tar mig vidare, berättade hon för PT på måndagen.

Först framåt 22-tiden på tisdagskvällen kan hon räkna med att vara hemma i Uppsala igen. Ett och ett halvt dygn försenad och med en hel del krångel för att alls ta sig hem.

– Men killen på tåget var i alla fall jättebussig, säger Deni. Han klev av och låste upp vänthallen åt mig, annars hade jag fått stå ute och frysa i en och en halv–två timmar innan mamma hann dit.

Missförstånd

Vid SJ:s presstjänst säger Lisa Björnsson spontant att de är mycket ledsna över det som hänt, att det var väldigt olyckligt och måste ha berott på en del missförstånd.

– Vad det beror på att hon fått fel information av vår kundtjänst kan jag inte svara på just nu. Möjligen kan det bero på att vi precis öppnat upp möjligheten att boka liggvagn när man reser med hund, inte sovvagn, och att kundtjänst blandat ihop det.

Björnsson konstaterar att Deni Johnson kommer att få ekonomisk kompensation både för mammans bilresor och för förlorad arbetsinkomst.

– Sedan har hon uppfattat att hon var tvungen att kliva av tåget, vilket inte var fallet. Det fanns visserligen inga platser ombord, men hon hade fått följa med – fast tvingats stå hela vägen – om hon velat. Men vi vill verkligen be om ursäkt för det här.

0911–645 21