Tidtagarurens tid är förbi. För den som vill hålla koll på sin löpning är en app i mobilen ett betydligt bättre verktyg. En träningsapp är tekniskt sett ganska enkel. Alla smarta mobiltelefoner har i dag gps-navigatorer, och appen använder den här informationen för att logga din träningsrunda. Utifrån tid och avstånd kan den även räkna ut hastigheten, och under träningen visas den på skärmen – eller via röstmeddelande i hörlurarna. Efter avslutad träning får du en sammanfattning, och du som vill ha bättre överblick kan även logga in på datorn.

Kändistränaren Tanja Djelevic, som var en av coacherna i tv-programmet ”Biggest Loser”, säger att en träningsapp kan vara en bra hjälp:

– Jag tror att man känner sig mer manad att träna. Det känns motiverande att ha ett mål, till exempel att gå ett antal steg eller att förbränna ett antal kalorier.

Artikelbild

| Tung dag i spåret? Apparna har funktioner för olika former av uppmuntran. Du får veta att du sprang längre än förra veckan och snabbare än dagen innan. Det finns också olika typer av ”belöningar” i form av topplistor och medaljer.

Appen kommer även med olika former av uppmuntran. Du får veta att du sprang längre än förra veckan och snabbare än dagen innan. Det finns också olika typer av ”belöningar” i form av topplistor och medaljer.

– När appen gratulerar oss så motiverar den oss att göra mer nästa gång! Man får ju en ordentlig klapp på axeln med detsamma och det känns sjukt skönt och förstärkande, konstaterar hon.

Träningsapparna är framför allt inriktade på individuella idrotter som löpning och cykling. I en sådan kan man behöva lite extra pepp för att orka vidare.

– Fördelen är att den agerar som en egen hejarklack, säger Tanja Djelevic.

Artikelbild

| Alla smarta mobiltelefoner har gps-navigatorer och appen använder den här informationen för att logga din träningsrunda. Utifrån tid och avstånd kan den även räkna ut hastigheten.

Den som vill kan även följa sina vänners träning i appen eller via Facebook och Twitter – och på så sätt blir den ensamma träningen social. Men apparna handlar inte bara om psykologi. Rent fysiskt är det också viktig att utmana sig själv, och även här kan apparna vara till hjälp:

– För att göra framsteg måste man förbättra sin tid eller förändra sitt tempo. Om man inte har data så är det svårt att veta vart man är på väg, säger Tanja Djelevic.

Artikelbild

Den som vill kan även följa sina vänners träning i appen eller via Facebook och Twitter – och på så sätt blir den ensamma träningen social.

Alla appar finns i så kallade premiumversioner. För några tior i månaden slipper du reklamen och får fler funktioner. Det går även att komplettera appen med en träningsklocka, ett pulsband eller andra sensorer. Det här gör att apparna kan bli bättre på att följa din löpning.

För den vanliga motionären räcker dock gratisversionerna långt, och Tanja Djelevic understryker att det inte räcker med tekniska prylar.

Artikelbild

Träningsapparna agerar som en hejarklack och kan får trötta ben att fortsätta springa ytterligare någon kilometer.

– Vissa tror att appen gör jobbet åt en, men då kommer man ju inte så långt. Faktum är att man aldrig kommer undan att man själv måste ta sig tiden och engagera sig. (TT)

Här är de testade apparna:

Artikelbild

Tv-kända tränaren Tanja Djelevic tycker att träningsappar kan ge bra pepp – om man använder dem rätt.

1. Endomondo

Premieabonnemang: 229 kr/år eller 59 kr/mån.

Artikelbild

Språk: Svenska.

Plattformar: Android/IOS/Windows.

Artikelbild

Find Myrstad arbetar på Forbrukerrådet, den norska motsvarigheten till Konsumentverket.

Skärminformation: Tid, distans, tempo, träningsform. (Karta via extra skärm.) Går att ändra.

Röstcoach: Tid, distans, tempo.

Träningshistorik: Tid, distans, tempo, hastighet, kalorier, höjd, karta, vätskeförbrukning, stigning, varvtid.

Ta bilder: Ja (efter träning).

Autopaus vid stillastående: Ja.

Nedräkning vid start: Ja.

Omdöme:

Tillsammans med Runkeeper är Endomondo ensam om att vara på svenska, och det är mellan dem kampen står i vårt test. Endomondo utmärker sig framför allt när det gäller information om din träning. Du får exempelvis se hur många kalorier du har bränt, hur mycket vätska du har förbrukat och vad det varit för höjdskillnad.

Appen har även bra sociala funktioner. Du kan exempelvis slå på Livetracking, så att dina vänner kan peppa dig när du tränar. Hos de flesta konkurrenter är det här en betalfunktion. En annan kul gratisfunktion är möjligheten att sätta upp träningsmål i förhand.

Nackdelen är att appen är lite plottrig, framför allt på en liten mobil. Det här blir förstås inte bättre av att delar av skärmen fylls med reklam.

Plus:

Svenskspråkig. Gratis livesändningar. Detaljerad träningshistorik.

Minus:

Något plottrigt gränssnitt. Du kan inte ta bilder under rundan. Låst röstcoach.

Delbetyg:

Användning: 4

Kapacitet: 5

Inspiration: 4

Totalbetyg: 4,3

.

2. Runkeeper

Premieabonnemang: 259 kr/år eller 65 kr/mån.

Språk: Svenska.

Plattformar: Android/IOS.

Skärminformation: Tid, distans, tempo. (Karta och varvtid via extraskärm.) Går att ändra.

Röstcoach: Tid, distans, tempo. Går att ändra.

Träningshistorik: Tid, distans, tempo, kalorier, höjd, karta, varvtid.

Ta bilder: Ja (närsomhelst).

Autopaus vid stillastående: Ja.

Nedräkning vid start: Ja.

Omdöme:

Runkeeper är den mest nedladdade träningsappen för Android – och det är lätt att förstå varför. När det gäller användarvänlighet briljerar Runkeeper. Appen, som är helt svenskspråkig, är smidig att använda. Stora och tydliga siffror som är lätta att se är en klar fördel när man är ute och tränar, och här är Runkeeper bättre än någon annan. En förklaring är att man inte har någon reklambanner som tar upp plats.

Det som gör att Runkeeper trots detta får se sig slagen på målsnöret av Endomondo handlar om funktioner. Runkeeper ger dig lite mindre information, och livetrackning finns bara i betalversionen.

Runkeeper saknar dessutom en Windowsversion, så du som har en Lumia-telefon måste välja Endomondo eller Runtastic.

Plus:

Svenskspråkig. Bra funktioner för pepp. Inte så mycket reklam.

Minus:

Lite odetaljerad träningshistorik. Inte så finessrik.

Delbetyg:

Användning: 4

Kapacitet: 4

Inspiration: 4

Totalbetyg: 4

.

3. Strava

Premieabonnemang: 649 kr/år eller 85 kr/mån.

Språk: Engelska.

Plattformar: Android/IOS.

Skärminformation: Tid, distans, tempo, varvtid. (Karta på separat skärm.)

Röstcoach: Tid, distans, tempo.

Träningshistorik: Tid, distans, tempo, hastighet, kalorier, höjd, karta, varvtid, topplistor.

Ta bilder: Ja (efter träning).

Autopaus vid stillastående: Ja.

Nedräkning vid start: Nej.

Omdöme: Medan konkurrenterna fungerar för massvis av idrotter koncentrerar sig Strava på två: Löpning och cykling. Strava, som kallar sig för ”det sociala nätverket för atleter”, profilerar sig också mot lite mer erfarna idrottare. Här finns digitala träningsklubbar med olika inriktningar och en annan kul funktion kallas Segment Explorer. Här kan du plocka ut enskilda avsnitt ur en runda och jämföra din hastighet med andras. Du kan med andra ord se hur bra du klarar av en tuff backe.

Det som drar ned betyget är att appen inte finns på svenska och att den är mindre flexibel än exempelvis Endomondo och Runkeeper. Medan dessa appar går att skräddarsy är Strava mer låst i sitt upplägg.

Plus:

Detaljerad träningshistorik. Pepp via träningsklubbar. Mycket lite reklam.

Minus:

Låst gränssnitt. Låst röstcoach. Inga bilder under rundan.

Delbetyg:

Användning: 3

Kapacitet: 4

Inspiration: 4

Totalbetyg: 3,7

.

4. Map My Run

Premieabonnemang: 196 kr/år eller 39 kr/mån.

Språk: Engelska.

Plattformar: Android/IOS.

Skärminformation: Tid, distans och karta. (Tempo och kalorier via extra skärm.) Går att ändra.

Röstcoach: Tid, distans, tempo. Går att ändra.

Träningshistorik: Tid, distans, tempo, kalorier, höjd, karta, varvtid.

Ta bilder: Ja (under paus).

Autopaus vid stillastående: Ja.

Nedräkning vid start: Nej.

Övrigt: Finns i en reklamfri version för cirka 33 kr.

Omdöme:

Behöver du inspiration att hitta nya träningsrundor så kan Map My Run hjälpa dig. Du kan följa rundor du har sprungit tidigare, och också sådana som andra har sparat. Det här är funktion som funkar ovanligt bra i Map My Run.

Annars är det här en rörig app. Att hålla reda på vad som är Dashboard Workouts och Activity Feed är inte självklart. Map My Run har också en förvirrande röstcoach som blandar svenska och engelska ord.

Det grafiska upplägget är inte heller lyckat. Den information som visas när du är ute och springer är lite rörig, vilket förvärras av en blinkande reklambanner i botten. Ibland dyker det även upp reklam som fyller hela skärmen – dock inte lika ofta som hos Sports Tracker och Runtastic.

Plus:

Bra ruttplanering. Smidiga träningsmål. Billigt premieabonnemang.

Minus:

Irriterande reklamavbrott. ”Svengelsk” röstcoach. Rörig app.

Delbetyg:

Användning: 3

Kapacitet: 3

Inspiration: 3

Totalbetyg: 3

.

5. Sports Tracker

Premieabonnemang: 209 kr/år eller 28 kr/mån.

Språk: Engelska.

Plattformar: Android/IOS.

Skärminformation: Tid, distans, tempo, karta. (Hastighet, kalorier, varvtid med mer via extraskärm.) Går att ändra.

Röstcoach: Tid, distans, tempo, hastighet.

Träningshistorik: Tid, distans, tempo, hastighet, kalorier, varvtid, grafik, karta.

Ta bilder: Ja (närsomhelst).

Autopaus vid stillastående: Ja.

Nedräkning vid start: Nej.

Omdöme:

I likhet med de flesta andra gratisappar är Sports Tracker reklamfinansierad. Problemet här är att man inte nöjer sig med en fast banner i botten. I stället är annonserna insprängda lite här och var, och det poppar även ofta upp reklam som fyller hela skärmen. När man är ute och tränar blir det här snabbt irriterande. Gränssnittet är inte heller speciellt imponerade. Det är rörigt – framför allt när man vill titta på träningssammanfattningen.

Det enda som gör den här appen intressant är användningen av mål. Du kan sätta upp ett mål med din träning, till exempel hur många timmar du ska träna i veckan. När du slår på appen är din måluppfyllning det första du ser.

Plus:

Bra ruttplanering. Smidiga träningsmål. Detaljerad information.

Minus:

Många irriterande reklamavbrott. Rörig app. Låst röstcoach.

Delbetyg:

Användning: 2

Kapacitet: 3

Inspiration: 3

Totalbetyg: 2,7

.

6. Runtastic

Premieabonnemang: 549 kr/år eller 95 kr/mån.

Språk: Engelska.

Plattformar: Android/IOS/Windows.

Skärminformation: Tid, distans, tempo, kalorier, karta. Går att ändra.

Röstcoach: Saknas i gratisversionen.

Träningshistorik: Tid, distans, tempo, hastighet, kalorier, höjd, karta, varvtid, grafik.

Ta bilder: Ja (närsomhelst).

Autopaus vid stillastående: Nej.

Nedräkning vid start: Ja.

Övrigt: Finns i en reklamfri version för cirka 40 kr.

Omdöme:

Gratisversionen av Runtastic är en irriterande upplevelse. En del grundläggande funktioner är spärrade. Röstcoachen, som avslöjar hur långt du har sprungit, fungerar exempelvis bara i två kilometer, sedan förklarar rösten att du måste betala. Även autopaus, alltså att appen slutar ta tid när du väntar vid ett rödljus, är förbehållet betalande användare. I likhet med Sports Tracker fyller Runtastic dessutom med jämna mellanrum hela skärmen med reklam.

För den som betalar har Runtastic ett bra upplägg och många intressanta funktioner. Men gratisversionen får tummen ned.

Plus:

Många unika funktioner. Detaljerade statistik.

Minus:

Många irriterande reklamavbrott. Saknar viktiga funktioner. Dyrt premiumabonnemang.

Delbetyg:

Användning: 2

Kapacitet: 3

Inspiration: 2

Totalbetyg: 2,3