Fler män behövs i Piteås förskolor

Utifrån ett jämställdhetsperspektiv ska antalet män i Piteås förskolor fördubblas fram till 2021. Nu jobbar kommunen mot målet.

Solen värmer höstluften och Axel Nilsson får en fotbollsstund med Thomas Bjernhagen.

Solen värmer höstluften och Axel Nilsson får en fotbollsstund med Thomas Bjernhagen.

Foto: Maria Johansson

Piteå kommun2019-09-29 05:00

I februari i år beslutade barn- och utbildningsnämnden att ge skolchefen Malin Westling i uppdrag att ta fram en strategi för att anställa fler män i förskolan. Uppdraget skulle vara genomfört och redovisat för nämnden i början av september. Ett av målen blev att öka antalet män från 2 procent till 4 procent till 2021.

– För att nå dit har vi startat ett manligt nätverk inom förskolan. För att inspirera unga män att söka sig till yrket har vi alltid med en manlig ambassadör från verksamheten när vi träffar barn- och fritidsprogrammets elever. Vi bjuder också in universitetsstudenter till verksamhetsförlagd praktik och till nätverket, säger för- och grundskolechefen Elisabeth Fjällström.

Hon tycker det är bra att frågan har aktualiserats och att den tas på allvar. Fyra procent är bara ett delmål för framtiden.

– Jag hoppas att vi når det mycket tidigare. Vi kommer att behöva satsa ytterligare för att få fler män i vår verksamhet. Efter 2021 jobbar vi vidare. Andra kommuner som Malmö har varit mycket proaktiva i  sin processen. Luleå kommun säger att de ska upp till 10 procent, säger Fjällström.

Förskolepedagogen Thomas Bjernhagen har jobbat inom förskolan i 30 år och han är en av dem som är ute och pratar för sitt jobb.

– Tänk, nu finns det äntligen ett beslut från nämnden att jobba efter, säger han. 

Elisabeth Fjällström menar också att det är till fördel att man blivit mycket tydligare i styrdokumenten för skola, och förskola och att man i dag ska jobba mer med digitala verktyg inom förskolan.

– Nu säger vi undervisning. Det fanns ju inte för femton år sedan i förskolan. Nu ska de jobba med naturkunskap, matematik, teknik och språk.

På Trädgårdens förskola håller man just nu på med gravitation och friktion.

– Vi har tagit hit rör och bollar. Barnen får prova olika lätta, små, stora och hårda bollar i tyngd. Vi filmar, undersöker och tänker tillsammans med barnen. Det vi håller på med är matematik för barn mellan ett och fem år och vetenskapligt bevisat, säger Thomas Bjernhagen.

För- och grundskolechefen tycker att kommunens förskolor har en god kvalité och Thomas Bjernhagen brinner för sitt yrke. Han vill han att fler män ska få chans att upptäcka det.

– Det är ju vi män som jobbar i verksamheten som måste ut och berätta hur fantastiskt det är. Vi måste sända signaler till allmänheten att det här är ett jobb att växa i, säger förskolepedagogen.

Förskolechefen Elisabeth Fjällström menar att det också blivit mycket tydligare i styrdokumenten.Förskolan ska jobba med undervisning.
Förskolechefen Elisabeth Fjällström menar att det också blivit mycket tydligare i styrdokumenten.Förskolan ska jobba med undervisning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!