Efterlyser reflexer och ljus på tågen

Reflexer och blinkande ljus på tåg är något som Holmlunds åkeri efterlyser efter dödsolyckan. I gryningen och dimman såg inte lastbilschauffören det mörka tåg som backade.

Längst bak på tågvagnen stod den 60-årige mannen som omkom. Enligt Green Cargo var fotsteget rätt bra, men steget är för skadat för att man ska kunna titta närmare på det.

Längst bak på tågvagnen stod den 60-årige mannen som omkom. Enligt Green Cargo var fotsteget rätt bra, men steget är för skadat för att man ska kunna titta närmare på det.

Foto: Jens Ökvist

Piteå kommun2019-11-04 18:00

Än finns ingen förklaring till dödsolyckan på Smurfit kappa under fredagsmorgonen. Insamlandet av information fortsätter tillsammans med Green Cargo, Smurfit kappa, Holmlunds åkeri, Arbetsmiljöverket och polisen.

Under måndagen hölls en tyst minut för att hedra den omkomne. Verksamheten har legat nere hela helgen.

Frågorna är många ute på arbetsplatserna.

– Vi är ute och informerar. Det viktigaste just nu är att finnas på plats för personalen, säger Lars-Åke Kjällsson, säkerhetsansvarig vid Green Cargo.

För Green Cargo är det den tredje dödsolyckan på två år. Även denna gång handlar det om det riskfyllda arbetet med växling då personal rör sig mellan vagnar och står på utsidan av tåget.

– Det är tragiskt. Jag har jobbat i 45 år och det är ovanligt att så här allvarliga olyckor sker så tätt. Den aktuella vagnen hade rätt bra fotsteg att stå på där bak,  men den är så skadad i dagsläget att vi inte kunnat undersöka den.

Smurfit kappa ansvarar för säkerheten på industriområdet. På området finns fem obevakade järnvägsövergångar. 

– Vi har haft en riskbedömning helt nyligen med Green Cargo. Trafiksäkerhetsinstruktionen är anpassad och utformad efter våra specifika förhållanden, säger Ingemar Andersson, säkerhetschef vid Smurfit kappa.

Robin Holmlund, Holmlunds åkeri, ägare av lastbilen vid olyckan, har pratat med chauffören flera gånger under helgen.

– Vår chaufför och hela vårt åkeri är skakade av händelsen. Vi önskar att detta gick att få ogjort.

Holmlund har fått förarens version av händelsen berättad. "Lastbilen, lastad med spån, kör längs järnvägen. Det är mörkt och normaldimmigt som det brukar vara på grund av vattenånga från varmbassängerna. Han kör utan att veta det rakt mot tåget och ska svänga vänster. Då kommer tåget backande. Chauffören ser en skugga i höger sidoruta när han passerat tåget. En skugga som rörs och sen smäller det."

– Om det hade gått att se tåget hade han sett det. Det var inga dolda vinklar, men tåget flöt ihop med skuggorna på morgonen. Tåget var bara några meter ifrån att träffa lastbilshytten.

Holmlund efterlyser reflexer och blinkande lampor på tågen som är brunaktiga i färgen.

– Lastbilarna har som krav att ha reflexer och ljus. Om tåget hade haft någon belysning hade det inte gått att missa.

Lastbilschauffören hade bra sikt, men tåget "försvann" i dimman. Några meter till och tåget hade mosat förarhytten.
Lastbilschauffören hade bra sikt, men tåget "försvann" i dimman. Några meter till och tåget hade mosat förarhytten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!