Wibax går miste om miljardaffär: "Ett riskprojekt sedan dag ett"

I december 2021 skrev Piteåföretaget Wibax ett jätteavtal med Northvolt
Nu har batteritillverkaren gått i konkurs. Men det är inget som chockerar Jonas Wiklund, koncernchef på Wibax, som går miste om en miljardaffär.
– Det hade en enorm potential så på det sättet är det olyckligt, säger han.

Jonas Wiklund, vd Wibax Group, säger att man har haft många frågor och funderingar sedan i höstas. "Nu har det gått som man egentligen trodde att det skulle gå, därför har vi varit förberedda så det kommer inte som en överraskning." (Arkivbild)

Jonas Wiklund, vd Wibax Group, säger att man har haft många frågor och funderingar sedan i höstas. "Nu har det gått som man egentligen trodde att det skulle gå, därför har vi varit förberedda så det kommer inte som en överraskning." (Arkivbild)

Foto: Jens Ökvist/Frilans

Piteå2025-03-12 16:11

Nyheten i korthet

  • Piteåföretaget Wibax förlorar en miljardaffär efter att batteritillverkaren Northvolt gått i konkurs.
  • Wibax skulle leverera kemikalier till Northvolts batterifabrik i Skellefteå, men kontraktet blev aldrig fullt verklighet.
  • Trots förlusten är Wibax koncernchef Jonas Wiklund inte chockad, då han beskriver projektet som ett riskprojekt från början.

Avtalet om att leverera kemikalier till batterifabriken i Skellefteå var vid tecknandet ett av Wibax enskilt största. Det handlade om ett mångårigt kontrakt och en fördjupning av det uppdrag Piteåföretaget sedan tidigare haft med kemikalierleveranser till Northvolts forskningsanläggning i Västerås.

– Vi hade potential till en stor affär men den kom inte, konstaterar Jonas Wiklund, vd Wibax Group efter beskedet om batterijättens konkurs.

undefined
På onsdagsmorgonen lämnade Northvoltstyrelsen in en begäran om konkurs. Strax efter klockan tio på förmiddagen försattes bolaget officiellt i konkurs av Stockholms tingsrätt. (Arkivbild)

Nu beskrivs konkursen som Sveriges största i modern tid och tusentals anställda påverkas, merparten av dem i Skellefteå. Till den fabriken skulle Wibax köra cirka 150 leveranser i veckan när fabriken var fullt utbyggd.

– Vi har ändå gått hyfsat skadefria genom processen. Det vi har påverkats av har vi skrivit av i fjolårsbokslutet. Vi har förberett oss för att det mest troliga utfallet är det här som skedde, säger Jonas Wiklund.

Koncernchefen vill inte gå in vilken summa Wibax förlorar i form av kundförluster, men han säger att det är småpengar i sammanhanget. Enligt Jonas Wiklund har man levererat mot kontraktet men bara uppstartsvolymer som sedan avtagit sedan i höstas, då Northvoltkrisen började bubbla upp till ytan i form av pengaproblem som senare ledde till varsel.

undefined
Jonas Wiklund, vd Wibax Group, tror och hoppas på verksamhet på batterifabriken i framtiden. "Då är vi väl förberedda." (Arkivbild)

Men hade kontraktet blivit verklighet till fullo hade det enligt Jonas Wiklund handlat om en miljardaffär.

– Potentialen då var över en miljard. Men det blir overkligt på något sätt för vi har ju aldrig haft det så vi har inte förlorat något, säger han.

När kontraktet var i hamn investerade Wibax i fordon men de är av sådan typ att de går att använda till annat i verksamheten. 

– Vi har varit fullt medvetna om att det har varit ett riskprojekt sedan dag ett så vi har inte dragit på oss kostnader.

För Jonas Wiklund kommer inte konkursen som en överraskning utan den var mer eller mindre väntad. Trots det både hoppas och tror han att det kommer att bli batteritillverkning i Skellefteå igen i framtiden.

– Då är vi väl förberedda för att kunna stötta den produktionen. Men det får tiden utvisa vad det finns för potentiella intressenter, säger Jonas Wiklund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!